• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

عرضه صنایع دستی ایرانی در جشنواره فرهنگی بلغارستان

  • کد خبر : 8728
  • 04 جولای 2022 - 9:29
عرضه صنایع دستی ایرانی در جشنواره فرهنگی بلغارستان
گردشگرآنلاین - صنایع دستی و غذاهای ایرانی در جشنواره فرهنگی و بین المللی بغارستان عرضه شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، چهارمین جشنواره فرهنگی و بین المللی کشورهای آسیایی در شهر صوفیه کشور بلغارستان برگزار شد در این نمایشگاه سفارت ایران در بلغارستان با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در این کشور از تعدادی هنرمندان در حوزه‌های مختلف صنایع دستی دعوت کردند تا در این برنامه حضور داشته باشند به همین دلیل در این جشنواره یک روزه ایران نیز شرکت داشت و غذاهای ایرانی، صنایع دستی از جمله سوزن دوزی، سفال و چرم نیز به معرض نمایش و فروش گذاشته شد.

همچنین در مراسم افتتاحیه این جشنواره، مقاماتی از ایران و بلغارستان از جمله معاون رئیس جمهور بلغارستان شرکت کردند.

بلغارستان با خاکی حاصلخیز و اندکی منابع طبیعی دیگر، اقتصادی استوار بر کشاورزی دارد. تولید در تعاونی‌های بزرگ مکانیزه متمرکز است. فراورده‌های عمده شامل: غلات (گندم، ذرت، جو) و میوه (انگور) و به‌طور فزاینده‌ای تنباکو است.

قالی، فرش یا قالین نوعی گستردنیِ بافته شده از الیاف پنبه، پشم و در بعضی موارد ابریشم است که معمولاً برای پوشش زمین به کار می‌رود. به دست بافتهٔ پُرزدار و گره‌دار، قالی گفته می‌شود. از آنجا که قالی و فرش اکثر اوقات نقش‌های زیبا بر خود داشته‌اند، امروزه به جنبهٔ تزئینی آن نیز توجه می‌شود. از سال ۱۳۹۳ به بعد شهر کاشان به عنوان پایتخت فرش جهان معرفی شد و این اثر ماندگار در میراث ملموس یونسکو با شماره ۰۰۳۸۳ ثبت گردید. هم‌اکنون بیش از ۱۲۰۰ کارخانه تولید فرش ماشینی و ۷۰۰ کارگاه تولید فرش دستبافت در منطقه کاشان و آران و بیدگل مشغول به فعالیت می‌باشد.

به گزارش گردشگر آنلاین، سوزن دوزی یکی از صنایع دستی و هنرهای ایرانی است که با نخ وسوزن روی پارچه ودیگر بافت ها انجام میگیرد. این هنر در ایران بیشتر در بلوچستان (بلوچ ها)و بعضی از مناطق دیگر ایران همچون اصفهان(ارامنه)، بختیاری ها، شمال کشور(ترکمن‌ها)، خراسان و یزد( زرتشتیان یزد) انجام می‌شود. سوزن‌دوزی‌های این مناطق از لحاظ طرح، رنگ و نوع دوخت با هم تفاوت‌هایی دارد. درایران مهد هنر سوزن دوزی بلوچستان است که توسط زنان بلوچ انجام میگیرد . شهرستان ایرانشهر واقع در بلوچستان در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر ملی سوزن دوزی ثبت شد. سوزن دوزی بلوچی یا بلوچی دوزی انواع خاصی از سوزن دوزی است که توسط زنان بلوُچ انجام می شود این طرح‌های سوزن‌دوزی‌ بیشتر از رویاهای زنان بلوچ الهام می‌گیرد تا از طبیعتی که در آن زندگی می‌کنند. بسیاری از طرح های زیبای سوزن دوزی بلوچستان از ایرندگان وقاسم اباد بمپور برروی لباس های فرح دیبا در دروه پهلوی دوم توسط زنان این منطقه انجام می شده است. ودرهمان زمان هنر سوزن دوزی بلوچی مهر اصالت ازسازمان یونسکو را دریافت کرد.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8728

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.