• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
ایران را با عراق اشتباه می‌گیرند

عملکرد ضعیف ایران در بازاریابی و جذب گردشگران

  • کد خبر : 6424
  • 24 فوریه 2022 - 12:47
عملکرد ضعیف ایران در بازاریابی و جذب گردشگران

گردشگرآنلاین – مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گفت:در حوزه تصویر‌سازی از کشورمان به هیچ عنوان وضعیت مناسبی در سطح بین‌الملل نداریم، تا جاییکه بسیاری از گردشگران ایران را با عراق اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند جنگ ۸ ساله یک درگیری داخلی بوده.

به گزارش گردشگرآنلاین، لیلا اژدری در یک گفت‌و‌گوی رادیویی ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف نهادهای ذی‌ربط در بکارگیری فناوری‌های نوین برای معرفی مقاصد گردشگری ایران در دنیا، از عدم بازاریابی و  تبلیغات گسترده برای جذب گردشگران در سطح بین‌الملل توسط ایران گلایه کرد.

وی با بیان این مطلب که  بازاریابی در صنعت گردشگری دارای دو ویژگی و مؤلفه اصلی است که این دو مؤلفه شامل ایجاد تصویری مناسب از مقصد و تلاش برای افزایش میزان جذب گردشگر به استناد این تصویر‌سازی می‌شود گفت: ما در حوزه تصویر‌سازی از کشورمان به هیچ عنوان وضعیت خوب و مناسبی در در فضای بین‌الملل نداریم.

این مقام مسئول ادامه داد: تا جایی که بسیاری از گردشگران اساساً در خصوص خصایص جغرافیایی کشورمان بی‌اطلاع هستند؛ به گونه‌ای که ایران را با عراق اشتباه می‌گیرند و حتی تصور می‌کنند جنگ ۸ ساله، یک درگیری داخلی  بوده است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی این موضوع  را نشانگر عملکرد ضعیف ایران در فضای بین‌المللی و عدم استفاده از فرصت‌های لازم دانست و بیان کرد: تصویر ذهنی اتباع دیگر کشورها از ایران ‌تحت تأثیر فضاسازی رسانه‌های غربی است که مسلماً این رسانه‌ها به هیچ وجه تصویر مناسبی از ایران ترسیم نمی‌کنند.

اژدری با اشاره به عدم انجام کار کافی در این حوزه در عرصه سیاسی تصریح کرد: باید با استفاده لازم از فرصت‌ها در این زمینه به نحوی عمل کنیم که گردشگران بالقوه، ایران را به عنوان مقصد اصلی گردشگری خود انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه عصر جدید، عصر دیجیتال بوده و در حقیقت ما با یک انفجار اطلاعات به اتکای فناوری‌های روز مواجه هستیم، اظهار کرد: کشورهای عقب افتاده از فضای مجازی می‌توانند در این دوره با استفاده از فناوری‌های نوین به جبران عقب‌ماندگی خود در حوزه گردشگری بپردازند.

بنا به گفته این مقام مسئول، متأسفانه علی‌رغم استفاده مناسب برخی از دیگر کشورهای در حال توسعه، ایران از فناوری‌های روز  به خوبی استفاده نکرده است و در واقع می‌توانیم بگوییم ما در عصر فضای مجازی وارد فضای واقعیت مجازی شده‌ایم.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه اغلب کشورها با استفاده از فناوری‌های روز بازدید از جاذبه‌های گردشگری خود را مجازی کرده‌اند، اذعان کرد: متأسفانه دستگاه‌های دولتی در این زمینه اهتمام لازم را به عمل نیاورده و در این زمینه به شدت عملکرد ضعیفی داشته‌ایم.

اژدری همچنین تأکید کرد: البته در این راستا ضرورتاً باید واقعیت‌های جامعه و کشور را به صورت توأمان در نظر گرفت و سپس انتظارات خود را از یک نهاد دولتی مطرح و سپس ارزیابی کنیم.

به اعتقاد وی، متأسفانه باید این واقعیت را بپذیریم که شبکه دیجیتال و دنیای اینترنت ما فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد به گونه‌ای که سرعت و پوشش اینترنت در فضای کشور ضعیف بوده و با استاندارد سایر کشورها فاصله نسبتاً زیادی دارد که همین امر نیز موجب عقب‌ماندگی بیشتر در حوزه بازاریابی گردشگری ایران در سطح بین‌الملل می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین تسنیم نوشت: این مقام مسئول همچنین با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این زمینه افزود: علی‌رغم وجود جاذبه‌های گردشگری فیزیکی و مادی و نیز ناملموس بسیار در کشور که برای گردشگران  جذابیت ویژه‌ای دارد، نتوانسته‌ایم به صورت شایسته به امر بازیابی بپردازیم و این ظرفیت‌های عظیم را به دنیا معرفی کنیم.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه ذائقه گردشگران در جهان دچار تغییر شده است یادآور شد: به عنوان مثال امروزه دیگر گردشگران علاقه چندانی به استفاده از هتل‌ها ندارند بلکه در پی لمس تجربه و زندگی انسان‌های مختلف هستند؛  بر همین اساس یک توریست می‌خواهد یک روز از زندگی یک هنرمند صنایع دستی یا یک روستایی را به صورت واقعی تجربه و درک کند.

اژدری خاطر نشان کرد: به همین خاطر باید با در نظر داشتن این تغییرات و درک درست از نیازهای جدید گردشگران به شکلی صحیح و درست با استفاده از فناوری‌های روز دنیا به مقوله بازاریابی گردشگری بپردازیم تا این امر در نهایت موجب توسعه  همه جانبه صنعت گردشگری شود‌.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6424

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.