• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

عملیاتی شدن ساخت اسکله های تفریحی مازندران با تصمیم ملی

  • کد خبر : 16797
  • 22 دسامبر 2022 - 10:47
عملیاتی شدن ساخت اسکله های تفریحی مازندران با تصمیم ملی
گردشگرآنلاین - طرح ساخت اسکله‌های تفریحی که قرار بود تحولی را در صنعت گردشگری مازندران ایجاد کند، پس از سالها توقف و موانع ،اکنون برای تصمیم گیری نهایی به قرارگاه جهادی وزارت کشور سپرده شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از مازندران، طرح اسکله های گردشگری مازندران که وارد چهارمین سال تصویب خود شده است. این طرح از نظر بسیاری از کارشناسان یکی از تحولی‌ترین پروژه‌های گردشگری در مازندران شناخته می شد که سالها در میان دستگاه ها در استان دست به دست و سرگردان بود و اکنون نیز وضعیتی ثابت را طی می‌کند.

طرح اسکله های تفریحی از همان روزهای نخست تا به امروز با موانع بزرگی مواجه بود. طرحی که به اعتقاد مسئولان و کارشناسان حوزه گردشگری بر روی کاغذ و در پشت تریبون و بدون نگاه دقیق کارشناسی در دستور کار قرار گرفت و به همه نهادهای استانی برای پیگیری تکلیف شد. تکلیفی که عاری از ضمانت اجرا بود و در همان وعده های پشت تریبونی باقی ماند.

با این حال سرانجام برای بهره گیری بهینه بیش از ۴۰۰ کیلومتر خط ساحلی مازندران، مهرماه سال ۹۸ در جلسه تسهیل ایجاد اسکله‌های تفریحی و گردشگری استان که بر اساس ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه تشکیل شده بود، ساخت اسکله های تفریحی مصوب شد و با جانمایی ۱۳۴ مکان برای سازمان بنادر و دریانوردی ارسال شده بود. این خبر را مسئولان استان مازندران در ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ اعلام کردند.

علاوه بر این، کلنگ طرح اسکله های تفریحی در سواحل مازندران تنها یکسال پس از تصویب حتی سواحل مازندران را نیز با حضور مقامات بلندپایه لمس کرد. کلنگ زنی که در رامسر اتفاق افتاد و مسئولان در آن زمان اعلام کردند سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومانی را نیز برای آن پیش بینی می شود که البته با توجه به افزایش هزینه‌ها اکنون به عددی بزرگتر رسیده است.

حال با ورود به چهارمین سال تصویب، هنوز هیچ خروجی از این طرح دیده نمی شود؛ طرحی که قرار بود گردشگری دریایی-ساحلی مازندران را متحول کند و هزاران فرصت شغلی را در این بخش برای مردم استان ارمغان آورد.

طی سالهای اخیر خبرگزاری جمهوری اسلامی بارها به این مسئله و موانع موجود بر سر اجرای پروژه اسکله گردشگری پرداخت و با کارشناسان و مسئولان متعددی در این باب گفت و گو، مصاحبه و گزارش تهیه کرد. اما با این حال گویا درب اسکله‌های گردشگری و تفریحی برای دستگاههای اجرایی بر روی یک پاشنه می‌چرخد تا اینکه در تازه‌ترین گزارش شاهد قرارگیری این طرح بر روی میز قرارگاه جهادی وزارت کشور هستیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران اعلام کرد: موضوع احداث اسکله‌های تفریحی در سواحل و دریای مازندران اکنون بنابه دلایلی به وزارت کشور و قرارگاه جهادی این وزارتخانه منتقل شده است تا تعیین تکلیف شود.

مهران حسنی افزود: هفته گذشته نیز جلسه ای با حضور نماینده قرارگاه جهادی وزارت کشور در مازندران با حضور روسای ادارات میراث فرهنگی و معاونان عمرانی فرمانداری های غرب مازندران(نوشهر تا رامسر) در شهرستان تنکابن داشتیم که قرار شد تصمیم نهایی با این قرارگاه باشد.

به گفته او، طبق خروجی این جلسه مقرر گردید فرمانداری های شهرستان های مذکور حداکثر با سه سرمایه‌گذاری مذاکره کرده و در صورت آمادگی کامل و عملیاتی این سرمایه گذاران آنان را به قرارگاه معرفی کرده تا تصمیم نهایی برای صدور موافقت اصولی گرفته شود.

معاون گردشگری مازندران با بیان اینکه موافقت اولیه پروانه احداث اسکله های گردشگری از همان ابتدا آماده شده است، افزود: متاسفانه مشکل اصلی در مرحله صدور موافقت اصولی است که با سد قوانین و برداشت های سلیقه ای دستگاه های مختلف روبرو هستیم.

حسنی در پاسخ به این پرسش که چرا این طرح اسکله های گردشگری سر از وزارت کشور درآورده است ،پاسخ داد: اختلافات ذکر شده همچنان پابرجا بوده و لازم است که مسئله از مراجع ملی و بالادستی حل شود. این مسئله در پیشبرد سریع طرح و نتیجه بخش بودن آن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

با این حال اکنون این طرح به گزینه روی میز قرارگاه جهادی وزارت کشور قرار گرفته است و چشم صنعت توریست مازندران نیز به تصمیمات این نهاد دوخته شده است.

عملیاتی شدن ساخت اسکله های تفریحی مازندران با تصمیم ملی

عملیاتی شدن ساخت اسکله های تفریحی مازندران با تصمیم ملی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.