• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

عملیات مرمت و احیای خانه ناصح‌زاده تبریز آغاز شد

  • کد خبر : 16017
  • 07 دسامبر 2022 - 13:28
عملیات مرمت و احیای خانه ناصح‌زاده تبریز آغاز شد
گردشگرآنلاین - مدیر پروژه‌های صندوق احیاء در استان آذربایجان شرقی از تصویب طرح مرمت و احیای خانه ناصح‌زاده تبریز و شروع عملیات مرمت آن خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین از تبریز، جابر نوروزی با اعلام این خبر اظهار کرد: در نشست شورای فنی و اقتصادی صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی که در هفته گذشته برگزار شد طرح مرمت و احیای بنای تاریخی خانه ناصح‌زاده در استان آذربایجان شرقی به تصویب رسید و به طور رسمی مرمت و احیای این بنای تاریخی شروع شد.

او افزود: پیش از این اقدامات مرمتی در بنای فوق‌­الذکر از جمله انجام پاک‌سازی در حیاط اصلی و حیاط کوچک شامل بوته کنی، تخلیه نخاله‌ها، انجام مرمت بندکشی‌های دیواره‌های زیرزمین، جمع‌آوری و پاک‌سازی تأسیسات الکتریکال و مکانیکال فرسوده، مرمت بازشوها و غیره مطابق با دستور کارهای ابلاغی و در قالب اقدامات حفاظتی و مرمتی با رعایت اصول فنی و ضوابط ایمنی و حفظ اصالت بنا به سرمایه‌گذار ابلاغ و این عملیات در حال انجام است.

این مسئول با بیان این که خانه تاریخی ناصح‌زاده در سال ۱۴۰۰ با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد، تصریح کرد: خانه تاریخی ناصح‌زاده در سه طبقه زیرزمین، همکف و اول ساخته شده و دارای دو حیاط اندرونی ( حیاط شمالی) و بیرونی (حیاط ضلع جنوبی ) است. پلان خانه ناصح‌زاده تقریباً مستطیل شکل اجرا شده سازه وزنی بنا با پوشش تخت با تیر چوبی اجرا شده است.

او درباره تزیینات بناهای تاریخی تصریح کرد: در این خصوص می‌توان به آجرکاری در نما، سرستون‌های گچبری شده و سردر آجرکاری به تیپ سردرهای اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول اشاره کرد البته زیرزمین ناصح‌زاده با هشت فضا بخش‌های خدماتی بنا را تشکیل می‌دهد.

نوروزی ادامه داد: تبعیت از فرم خاص پلان دوره پهلوی، آجرکاری در نما، سرستون‌های زیبای گچبری شده و سردر زیبای آجرکاری شده از جمله ویژگی‌های خاص خانه ناصح زاده هستند خانه ناصح زاده متعلق به دوره پهلوی اول بوده و به نام مالک قبلی آن یعنی ناصح زاده معروف است.

عملیات مرمت و احیای خانه ناصح‌زاده تبریز آغاز شد

عملیات مرمت و احیای خانه ناصح‌زاده تبریز آغاز شد

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.