• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

غار باستانی کرفتو در فهرست موقت جهانی یونسکو ثبت شد

  • کد خبر : 15250
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
غار باستانی کرفتو در فهرست موقت جهانی یونسکو ثبت شد
گردشگرانلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از ثبت غار باستانی کرفتو در فهرست موقت آثار جهانی یونسکو خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین از کردستان، یعقوب گویلیان در این‌باره گفت: با عنایت به سهمیه محدود کشورها برای ثبت قطعی آثار در فهرست میراث‌جهانی و محدودیت ارسال پرونده‌های پیشنهادی (هرسال یک اثر)، ثبت موقت پرونده غار باستانی کرفتو در دستور کار دفتر ثبت و حریم آثار، حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان ضمن قدردانی از تلاش‌ها، همکاری‌ها و رایزنی‌های انجام شده توسط استاندار و مسئولان ارشد استانی و وزارتخانه برای ثبت این اثر تاریخی و منحصربه‌فرد کردستان در فهرست موقت یونسکو، اظهار کرد: در صورتی که این اثر ارزشمند استان در فهرست جهانی قرار گیرد، علاوه بر معرفی هرچه بیشتر این منطقه، شاهد اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری یونسکو برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و گردشگری آن نیز خواهیم بود.

او با بیان اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات مؤثری مبنی بر تهیه و بررسی پرونده این اثر تاریخی و فرهنگی استان و ارسال آن برای ثبت در میراث جهانی یونسکو انجام شده است، افزود: از عمده‌ترین اقدامات می‌توان به انجام مطالعات باستان‌شناسی، انجام مطالعات کارکرد سایت‌موزه کرفتو، بررسی و اجرای مطالعات تطور ساختار و تاریخ معماری، تجمیع اسناد و مطالعات اولیه برای ارسال به اداره‌کل ثبت و حرایم آثار فرهنگی، تهیه نقشه‌ها و فتوگرافی اولیه اشاره کرد.

گویلیان عنوان کرد: همچنین برای مرمت و بازسازی این اثر ارزشمند تاریخی برنامه‌هایی شامل کاوش و حفاری غار در طول سه فصل و عملیات خاکبرداری در بخش‌های جلویی غار، ایجاد سکوهای سنگی برای استفاده در اقامت موقت روزانه بازدید کنندگان، انجام عملیات برق‌رسانی و نورپردازی محدوده داخلی غار تا بخش انتهایی ستون فقرات اصلی، ایجاد و احداث پله‌ها و پاگرد سنگی در محدوده بیرونی غار و نصب پله فلزی در بخش بیرونی دهانه آن برای تردد آسان گردشگران انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: این غار باستانی در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماە ۱۳۱۸ با شمارە ۳۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیدە است.

استان کردستان به‌دلیل قدمت و پیشینه بلند تاریخی، یکی از استان‌های کهن کشور محسوب می‌شود که وجود آثار باستانی و سکونت‌گاه‌های طبیعی در دل صخره‌های سنگی شاهدی بر این مدعا است.

غار کرفتو یکی از بزرگ‌ترین غارهای دست‌کن و از طولانی‌ترین غارهای ایران محسوب می‌شود که در ۷۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز و ۶۷ کیلومتری شمال غربی شهرستان دیواندره قرار گرفته است.

این غار دست‌ساز باستانی با قدمتی ۷ هزار ساله، از جمله زیباترین ومنحصربه‌فردترین آثار تاریخی و شگفت‌انگیز مربوط به قرن سوم میلادی در استان کردستان به‌شمار می‌رود که چندین دوره معابد مختلف همانند معبد میترا و هراکلس در دل آن قرار گرفته است و همواره به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و بی‌بدلیل استان، هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

غار باستانی کرفتو در فهرست موقت جهانی یونسکو ثبت شد

غار باستانی کرفتو در فهرست موقت جهانی یونسکو ثبت شد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15250

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.