• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

فرصت‌سازی هنر هفتم برای گردشگری مازندران ؛ کیاسر و سودای سیمرغ

  • کد خبر : 6069
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
فرصت‌سازی هنر هفتم برای گردشگری مازندران ؛ کیاسر و سودای سیمرغ

گردشگرآنلاین – اثرگذاری هنر سینما در معرفی ظرفیت‌های گردشگری یک منطقه بارها به اثبات رسیده و اکنون نیز استقبال مخاطبان و داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر از فیلم سینمایی «برف آخر» که در کیاسر ساخته شد بار دیگر نشان داد با هنر هفتم چطور می‌توان به رونق گردشگری در مازندران کمک کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر امشب در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و برترین‌های بخش‌هایئ مختلف این جشنواره توسط هیئت داوران معرفی خواهند شد. دوستداران سینمای ایران منتظرند که ببینند سیمرغ‌های چهلمین دوره جشنواره به کدام هنرمندان می‌رسد و چه فیلم‌هایی بیشترین سیمرغ را از آن خود می‌کنند ودر این جشنواره یک فیلم به گردشگری مازندران کمک ویژه ای میکند.

البته برای سینمادوستان مازندرانی در اختتامیه این دوره هیجان کمتری وجود دارد. چون در بین نامزدها نامی از مازندرانی‌ها دیده نمی‌شود و فیلم سینمایی «مرد بازنده» ساخته کارگردان اهل بابل یعنی محمدحسین مهدویان که قسمت‌هایی از تصویربرداری آن در مازندران انجام شد فقط در دو بخش موسیقی و جلوه‌های بصری نامزد شده است.

اما یک فیلم در بین برترین‌ها از نظر تعداد نامزدی کسب سیمرغ قرار دارد که بی‌ارتباط به مازندران نیست. فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری که زمستان پارسال به طور کامل در کیاسر ساخته شد، با نظر هیئت داوران در ۱۲ بخش نامزد کسب سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر شد و پس از فیلم‌های «موقعیت مهدی» و  «علف‌زار» سومین اثر از نظر تعداد نامزدی در اختتامیه این دوره از جشنواره است.

«برف ‌آخر» در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان و داوران مواجه شد و این استقبال می‌تواند برای کیاسر و طبیعت برفی و کوهستانی مازندران خوشایند باشد. هرچند که طی روزهای اخیر خبر کشته شدن گرگ دست‌آموز بازی گرفته شده در این فیلم، نام «برف آخر» و منطقه کیاسر را در رسانه‌ها مطرح کرد، اما طبیعتا اثرگذاری تصاویری که از طبیعت برفی و زمستانی کیاسر در ذهن مخاطب باقی می‌ماند، به مراتب بیشتر از این خبر تلخ محیط زیستی است.

به گزارش گردشگر آنلاین، زمستان سال گذشته تیم ساخت این فیلم سینمایی با هماهنگی و دریافت تمام مجوزهای لازم راهی بخش چهاردانگه شهرستان ساری شدند؛ منطقه‌ای بکر و زیبا با لوکیشن‌های متعدد و تجربه‌های موفق سینمایی ، اما این بار نه در پاییز و بهار و تابستان، بلکه در طبیعت سفید و بکر برفیِ کیاسر که حیات وحش و همین طبیعت خاص منطقه سوژه اصلی فیلم را شکل می‌داد.

روزهای اول ماجرا بسیاری از مسئولان شهری و استانی و منطقه‌ای برای همکاری اعلام آمادگی کردند. هرچند که همکاری‌ها عمدتا در حد عکس‌های یادگاری باقی ماند. همان روزها بود که امین حیایی ستاره این فیلم که اکنون برای بازی در «برف آخر» نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگری مرد شده در ارتباط تصویری‌اش با پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیونی وقت یعنی «عصر جدید» به معرفی کیاسر پرداخت و از طبیعت و فرهنگ و مردم این منطقه از مازندران سخن گفت تا به واسطه ساخت یک فیلم سینمایی، در بهترین زمان پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیون کشور بدون پرداخت هزینه برای کیاسر تبلیغ شود.

امسال که این فیلم در تهران و برخی مراکز استان‌ها اکران شد نیز این فرصت تبلیغاتی برای جاذبه‌های زمستانی مازندران بیشتر به چشم آمد. تقریبا در همه مصاحبه‌های حاشیه‌ای و اصلی مرتبط با «برف آخر» در جشنواره فجر نام کیاسر مطرح شد و مخاطبان نیز سکانس‌های زیبای فیلم در لوکیشن‌های خاص کیاسر را دیدند.

امین حیایی، مجید صالحی و لادن مستوفی بازیگران شناخته شده این فیلم خاطرات خوبی را برای مردم منطقه رقم زدند. یک نانوایی در شهر کیاسر معروف شد، چون امین حیایی از نانی که در این نانوایی پخت می‌شد خوشش آمد. یک مجموعه گردشگری بی‌جان حتی برای مدتی کوتاه به بهانه حضور گروه سازنده فیلم سینمایی «برف آخر» جان گرفت و تصاویر زیبایی از طبیعت کیاسر در تاریخ سینمای ایران ثبت شد. همه این‌ها همان تأثیرات ارزشمند سینما بر رونق گردشگری یک منطقه هستند که باید جدی گرفته شوند.

البته تصویربرداری‌های این فیلم محدود به کیاسر نشد. شرایط اقلیمی مناسب نبود و آسمان برای بارش برف در کیاسر همکاری نکرد. به همین دلیل قسمت‌هایی از فیلم در بخش رینه لاریجان و اطراف سد لار ضبط شد. یعنی گستره بیشتری از مازندران در قاب دوربین‌های «برف آخر» به ثبت رسید و مقابل دیدگان مخاطبان سینمای ایران به نمایش در آمد.

به گزارش گردشگر آنلاین ایرنا نوشت: حضور اینفلوئنسرها، سلبریتی‌ها و گروه‌های سینمایی شاخص که بتوانند گوشه‌ای از جذابیت‌ها و ظرفیت‌های یک منطقه را با ابزار هنر به میلیون‌های مخاطب معرفی کنند فرصتی است که باید در نگاه مسئولان استان جدی گرفته شود.

اقلیم منحصربه‌فرد مازندران و طبیعت پرتصویر آن در کنار سوژه‌ها و محتوای فرهنگی و اجتماعی مرتبط با این استان، مجموعه‌ای غنی برای سینماگران ایرانی هستند که اگر به درستی به این قشر شناسانده شوند و در عین حال از گروه‌های سازنده و سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان سینما برای تولید آثار شاخص و با کیفیت حمایت شود، گردشگری مازندران را چندین گام به پیش خواهد راند. مشروط بر آن‌که حضور و همراهی مسئولان استان با سرمایه‌گذاران حوزه سینما و هنرمندان به عکس‌های یادگاری محدود نشود و با تمام توان تا پایان کار در کنار این قشر بمانند.

گردشگری در هر حوزه‌ای نیازمند حمایت است و این حمایت صرفا در صدور مجوز و ارائه تسهیلات محدود نمی‌شود. بلکه تبلیغات و شناساندن ظرفیت‌ها بحث اصلی تمام جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با اقتصاد گردشگری است که باید جدی گرفته شود. گردشگری مازندران با سینما قطعا تصویر باکیفیت‌تری خواهد داشت اگر مسئولان استان هنر هفتم را یکی از دروازه‌های ورود به گردشگری سودآور بدانند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6069

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.