• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خبر داد:

فعالیت ۱۳ کارگاه ورشوسازی در لرستان

  • کد خبر : 17311
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
فعالیت ۱۳ کارگاه ورشوسازی در لرستان
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از فعالیت ۱۳ کارگاه ورشو سازی در سطح استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از لرستان، عطا حسن‌پور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تعداد ۱۳ کارگاه ورشوسازی در سطح استان فعال هستند که از این تعداد ۲ کارگاه مربوط به اداره کل میراث‌فرهنگی، یک کارگاه مربوط به اداره کل آموزش فنی‌وحرفه ای و مابقی آزاد هستند.

وی تصریح کرد: میزان تولید سالانه ورشو در استان حدود ۵۰۰ قطعه است و میزان فروش سالانه به حدود هزار قطعه در سال می‌رسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خاطرنشان کرد: در هر نمایشگاهی که در طول سال برگزار می‌شود یک هنرمند ورشو ساز شرکت کرده و همیشه غرفه ورشو سازی دایر بوده است.

حسن‌پور در خصوص تسهیلات حوزه صنایع دستی ورشو، افزود: امسال ۲ نفر هنرمند ورشو ساز از تسهیلات ویژه این رشته که حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود بهره‌مند شدند.

وی اضافه کرد: صنعت ورشو سازی در لرستان هنری شناخته شده و موفق است و بروجرد را به عنوان شهر ملی ورشو می‌شناسند اما هنرمندان رشته ورشو سازی مشکلاتی از جمله سختی کار و تامین مواد اولیه دارند که درصدد رفع مشکل آنها هستیم.

ورشوسازی (نیز: قلمزنی ورشو)، هنر و صنعت تولید اشیای فلزی با استفاده از آلیاژ ورشو است. حرفه ورشوسازی در دوره قاجار و پهلوی در برخی شهرهای ایران رواج داشته‌است و امروزه نیز کارگاه‌های تولید ورشو به صورت محدود در بروجرد فعال هستند.

ورشو آلیاژی محکم و براق است. محصولات ورشو را می‌توان به دو دسته کاربردی و هنری تقسیم کرد. هنرمندان ورشوکار عمدتاً این دو دسته را با هم می‌آمیزند و اشیای تولید شده علاوه بر کاربردی بودن، دارای ویژگیهای هنری نیز هستند. محصول اصلی هنری ورشوکاری، قلمزنی بر روی ورشو است که منجر به تولید محصولاتی در قالب سینی یا تابلوی فلزی می‌شود. ورشو فلزی سخت است و حکاکی بر روی آن کار دشواری است. تولیدات کاربردی ورشوسازی، شامل ظروف گوناگون مانند قنددان، دوات، کاسه، قابلمه، آفتابه، گلاب پاش، چایدان و سماور می‌شود.

فعالیت ۱۳ کارگاه ورشوسازی در لرستان

فعالیت ۱۳ کارگاه ورشوسازی در لرستان

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17311

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.