• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خبر داد:

فعالیت ۷۰۰ کارگاه گلیم‌بافی در لرستان

  • کد خبر : 17450
  • ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۹:۵۳
فعالیت ۷۰۰ کارگاه گلیم‌بافی در لرستان
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از فعالیت ۷۰۰ کارگاه صنایع دستی گلیم‌بافی انفرادی و گروهی در سطح استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از لرستان، عطا حسن‌پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در لرستان هنر گلیم‌بافی به عنوان یکی از تولیدات صنایع دستی با استقبال خوبی روبرو است و در این راستا بیش از ۷۰۰ کارگاه انفرادی و گروهی گلیم‌بافی در سطح استان فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: ۹۰۰ هنرمند فعال در رشته گلیم‌بافی نیز در سطح استان در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.

حسن‌پور در رابطه با تولیدات این رشته صنایع دستی در استان افزود: هنرمندان این رشته سالانه حدود ۲۱ هزار متر مربع تولید و بالغ بر ۲۱ هزار متر مربع فروش دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: در سال‌جاری تعداد هنرمندانی که در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، ۱۰ نفر بوده و حدود ۴۰۰ هنرمند گلیم‌بافی نیز از تسهیلات صنایع دستی بهره‌مند شده‌اند.

گلیم نوعى فرشینه است با بافتى ساده که با پشم و پنبه و در مواردى با پشم و موى بز بافته مى‌شود. نخ‌هاى تاروپود یک در میان از زیر و روى یکدیگر مى‌گذرند. مانند بافت سادهٔ یک سبد. گلیم به‌عنوان یک صنعت دستى زنانه در مناطق عشایرى و روستایى ایران رواج دارد.

گلیم از کهن ترین زیراندازهای بشر و شاید اولین زیرانداز  برای انسانهای بدوی می باشد چون سابقه بافندگی ادوار ماقبل تاریخ تا حدود شش هزار سال قبل از میلاد را نشان می دهد که حاکی از ریسندگی و تبدیل الیاف  پشم به نخ است.

در ایران نخستین نشانه های وجود پارچه مربوط به چهارهزارسال قبل از میلاد می باشد از حفریات انجام شده در شوش بدست آمده است.سابقه گلیم نیز به همین دوران مربوط می شود چون حدود شش تا هشت هزار سال قبل از میلاد دامپروری در مصر ،آسیای میانه ،هند،چین واروپا رواج می یابد و پوست گوسفند به عنوان بالاپوش و زیر انداز زیلو مورد استفاده قرار می گرفته است از این دوران چیزی نمی گذرد که انسان پویا و سازنده ریسیدن و بافتن پشم را آغاز می کند.

فعالیت ۷۰۰ کارگاه گلیم‌بافی در لرستان

فعالیت ۷۰۰ کارگاه گلیم‌بافی در لرستان

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17450

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.