• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

قاچاق تاریخی در تهران

  • کد خبر : 21875
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
قاچاق تاریخی در تهران
گردشگرآنلاین - بیش از ۴۰۰ اثر کشف شده از قاچاقچیان و باندهای فروش عتیقه و اشیاء تاریخی، در تهران به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه فقط تا پنجشنبه، چهارم خردادماه در موزه ملی برپا است.

به گزارش گردشگرآنلاین از تهران، نمایشگاه «کشفیات اشیاء فرهنگی تاریخی توقیفی» مجموعه‌ای از آثار تهران به تعداد ۴۳۴ قلم و همچنین آثاری ضبط شده از استان اصفهان است که همزمان با هفته میراث فرهنگی برپا شده است. در این نمایشگاه تنها بخشی از ۱۹ هزار شیء تاریخی و فرهنگی که در سال ۱۴۰۱ از قاچاقچیان و باندهای فروش آثار تاریخی کشف شده، به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر این آثار هنوز اصالت‌سنجی نشده و بنابر اعلام فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، برخی از آن‌ها نیز تقلبی بوده است. با این حال گفته شده در بین آثاری که اصالتشان تشخیص داده شده، کهن‌ترین آن‌ها به دوره مفرغ از حوزه جنوب شرق ایران، مشابه سفال‌های دوره دوم «شهر سوخته» است و بقیه آثار از دوره آهن تا دوره قاجار است. جنس اشیاء به نمایشگاه گذاشته‌شده فلزی، سفالی، سنگی و … است.

علاوه‌بر این در این مجموعه، ۱۳ دستگاه فلزیاب، اسکنر و ردیاب که مرتبط با کاوش‌های قاچاق تاریخی کشف و ضبط شده، به نمایش گذاشته شده است.

در کنار آثار کشف و توقیف شده، ۱۱۴ شیء تاریخی مروبط به دوره‌های مختلف از سوی «سیدمحمدامین امامی» به یگان حفاظت میراث فرهنگی اهدا شده که در راستای مشارکت‌های اجتماعی و گفت‌وگو و تعامل با شهروندان، این آثار نیز به همراه این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

سردار حسن مهری ـ فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ـ درباره جزئیات بیشتر «نمایشگاه کشفیات اشیاء فرهنگی تاریخی توفیقی» اظهار کرد: در این نمایشگاه ۴۳۴ قلم و آثار تاریخی مکشوفه از دو استان تهران و اصفهان در معرض دید قرار گرفته که به دلیل محدودیت در محل نمایشگاه و جابه‌جایی اشیاء تاریخی، نمایشگاه کشفیات اشیاء فرهنگی و تاریخی توقیفی به دو استان محدود شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با بیان این‌که اشیاء این نمایشگاه، از طریق اخبار مردمی و یا هنگام خرید و فروش و معامله باندهای قاچاق اشیاء تاریخی و فرهنگی در عملیات مختلف، کشف و ضبط شده است، گفت: قاچاقچیان و سوءاستفاده‌کنندگان که اشیاء تاریخی را به شیوه‌های مختلف از حفاری و یا خرید و فروش قاچاق به‌دست می‌آورند، مورد رصد ما هستند. ضمن این‌که، یگان روی فضای مجازی، کنترل و اشراف دارد.

مهری در ادامه با بیان این‌که بخشی از اقلام به نمایش گذاشته‌شده در این نمایشگاه تقلبی هستند، درباره این‌که چرا اشیاء تقلبی ضبط شده است؟ اظهار کرد: ضرر اقلام تقلبی برای مردمی که ناآگاه و بی‌اطلاع هستند بیشتر است، چون این اقلام به جای اشیاء اصل و با قیمت‌های بسیار بالا فروخته می‌شوند و خریدار به‌زعم این‌که جنس اصل است تمام زندگی‌اش را برای خرید یک جنس تقلبی بر باد می‌دهد. قانون حتی برای اشیاء تقلبی جرم‌انگاری کرده و بر این اساس، خرید و فروش اقلام شبیه‌سازی‌شدهٔ تاریخی و تقلبی، ممنوعیت و جریمه دارد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با اعلام این‌که در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۹ هزار اقلام فرهنگی و تاریخی از دست قاچاقچیان و یا حفاران غیرمجاز خارج و توقیف شده است، گفت: بیشتر موارد مکشوفه و ضبط شده در عملیات مختلف و با مشارکت مجموعه فراجا و نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی اتفاق افتاده است و بخشی از آن مکشوفات، که بالغ بر ۴۰۰ قلم است، در این نمایشگاه و به مناسبت هفته میراث فرهنگی در معرض دید قرار گرفته است.

او افزود: سال گذشته حدود ۲۲۷۵ نفر در جرایم مختلف میراث فرهنگی دستگیر شده‌اند که بخشی از آن دستگیری‌ها به این اقلام مکشوفه و ضبط شده برمی‌گردد، بخشی از آن دستگیری‌ها به حفاری‌های غیرمجاز و بخشی دیگر به جرایم فلزیاب مربوط می‌شود.

در این زمینه بخوانید:

آمار قاچاق، دستگیری ها و جرایم آثار تاریخی اعلام شد

مهری با اشاره به نمونه‌هایی از فلزیاب‌هایی که در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است، گفت: این فلزیاب‌ها از افرادی که این دستگاه‌ها را غیرقانونی و قاچاق وارد کشور کرده‌اند و یا شرکت‌هایی که به‌صورت غیرمجاز به تولید و فروش فلزیاب اقدام کرده بودند، ضبط شده است. این فلزیاب‌ها به زعم این‌که گنج‌یاب هستند با قیمت‌های گزاف به مردم فروخته می‌شود و از این حیث نیز از افراد ناآگاه کلاهبرداری می‌کنند. یگان حفاظت میراث فرهنگی این مورد را هم رصد و کنترل می‌کند.

او همچنین تأکید کرد: ورود فلزیاب به کشور و خرید و فروش آن ممنوع است و این دستگاه‌ها باید با مجوز یگان حفاظت میراث فرهنگی وارد کشور شود.

در این زمینه بخوانید:

اظهارات ضرغامی درباره گنج‌ و فلزیاب‌

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی درباره اقدام بازدارنده برای خرید و فروش فلزیاب و فعالیت‌های مرتبط با حفاری غیرمجاز و قاچاق میراث فرهنگی، اظهار کرد: ما فضای مجازی را در ارتباط با تبلیغ و خرید و فروش فلزیاب مستمر رصد می‌کنیم. در عین حال که در ایست بازرسی‌های سراسر کشور، همکاران فراجا حضور دارند و با توجه به تعاملی که با فراجا شده و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امضا شده، پیش‌بینی شده است که در ایست بازرسی‌ها، نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی حضور داشته باشند. مضاف بر این، اگر موردی از حفاری‌های غیرمجاز مشاهده و یا گزارش شود، رصد و ضبط می‌شود.

مهری بیان کرد: با وجود این‌که همکاران یگان حفاظت از امکانات ضعیفی برخوردارند، تلاششان ستودنی است که چنین مجموعه‌ای را از دست قاچاقچیان خارج کرده‌اند؛ این‌ها میراث ملت است و مربوط به مجموعه دولت و مردم بوده و خریدوفروش آن در فضای مجازی و حقیقی ممنوع است.

به گزارش گردشگر آنلاین، نمایشگاه «کشفیات اشیاء فرهنگی تاریخی توقیفی» که در موزه ملی ایران در خیابان سی‌تیر تهران برپا شده، برای بازدید عموم رایگان است.

قاچاق تاریخی در تهران

قاچاق تاریخی در تهران

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=21875

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.