• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

«قبرستانِ نو واجد شرایط ثبت ملی نیست»!

  • کد خبر : 11032
  • 07 سپتامبر 2022 - 11:16
«قبرستانِ نو واجد شرایط ثبت ملی نیست»!
گردشگرآنلاین - «قبرستانِ نو» یکی از گورستان‌های قدیمی در قم است که وضعیت خوبی ندارد و تاکنون اقدام مؤثری برای حفاظت و ساماندهی آن انجام نشده است. از طرفی، به گفته مدیرکل میراث فرهنگی این استان، «قبرستان نو» شرایط ثبت در فهرست آثار ملی را ندارد و شهرداری به عنوان متولی باید به وضعیت آن رسیدگی کند.

به گزارش گردشگرآنلاین از قم، تصاویری جدیدی که از قبرستانِ نو در فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد قبرها و آرامگاه‌های آن ، وضعیت نابسامانی دارند. کاشی‌های برخی قبرها دزدیده شده و یا آسیب دیده، ورودی بعضی از مقبره‌های خانوادگی نیز با آجر مسدود شده و برخی مقابر در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برند. تعدادی از درخت‌های قبرستان نیز سوزانده شده است. برخی معتقدند «قبرستان نو» به دلیل ماهیت و شخصیت‌هایی که در آن دفن شده‌اند، قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد.

این درحالی ‌است که علیرضا ارجمندی ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم ـ درباره وضعیت قبرستانِ نو و ثبت آن در فهرست آثار ملی، گفت: این قبرستان به دلیل این‌که متعلق به پهلوی دوم است شاخص‌های ثبت در فهرست آثار ملی را ندارد. اگر پرونده ثبتی آن هم از طرف میراث‌فرهنگی بسته شود، کمیته ثبت به دلیل نبود شاخص‌ها، با ثبت آن موافقت نخواهد کرد. بعضی معتقدند که برخی از مفاخر و شخصیت‌های مهم در این قبرستان دفن شده‌اند و این دلیلی برای ثبت قبرستان است، اولا که این مفاخر برای معاصر هستند و دوما این موضوع شاخصی برای ثبت نیست.

ارجمندی افزود: البته آن‌طور که مطلع شده‌ام طرح ساماندهی این قبرستان مانند طرح ساماندهی «وادی‌السلام» (قبرستان تاریخی نجف، عراق) برنامه‌ریزی شده است. پیشنهاد ما هم این است که این مکان علی‌رغم این‌که قبرستان است باید مورد استفاده محوطه‌ای هم قرار گیرد؛ چراکه روبروی حرم حضرت معصومه (س) است و حتما روی حریم بصری آن تأثیر می‌گذارد.

قبرستان نو که به نام بنیان‌گذارش «حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی» نیز شناخته می‌شود، در خیابان اراکِ شهر قم و نزدیک به حرم حضرت معصومه (س) قرار دارد. عده‌ای از شخصیت‌های معروف دینی و سیاسی مانند سید محمدکاظم شریعتمداری از مراجع تقلید شیعه و مؤسس حزب جمهوری خلق مسلمان ایران و دارالتبلیغ اسلامی، سلطان‌الواعظین شیرازی از علمای شیعه و صاحب کتاب «شب‌های پیشاور»، میرزا حسن تبریزی رشدیه از پیشگامان نهضت فرهنگی ایران و پدر فرهنگ جدید ایران، آیت‌الله شجاع‌الدینی، امام جماعت مسجد سلمان تهران، الهی طباطبایی برادر علامه طباطبایی و علی اکبر سیاسی،‌ رجل سیاسی دوره پهلوی و از بنیان‌گذاران دانشگاه تهران، در این قبرستان مدفون‌ شده‌اند.

«قبرستانِ نو واجد شرایط ثبت ملی نیست»!

«قبرستانِ نو واجد شرایط ثبت ملی نیست»!

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11032

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.