• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

«قلعه ازناوله» جاذبه‌ گردشگری مهجور در دره جهانی جوزان

  • کد خبر : 13777
  • 30 اکتبر 2022 - 9:25
«قلعه ازناوله» جاذبه‌ گردشگری مهجور در دره جهانی جوزان
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه قلعه ازناوله در بخش مرکزی شهرستان ملایر و ضلع شرقی روستایی به همین نام واقع شده است، گفت: این بنای تاریخی در محور گردشگری ملایر و در دره جهانی جوزان قرار دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، ابراهیم جلیلی ادامه داد: قلعه ازناوله مالک شخصی دارد و طبق اطلاعات ما ایران نیست به همین علت اشخاصی را برای پیگیری کارهای بنا معرفی کرده و پیشنهاد ما این است که از اعتبارات و تسهیلات میراث فرهنگی استفاده کرده و بنا را به مرکز پذیرایی اقامتی تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه بنا نیاز به مرمت دارد اما اعتبارات میراث فرهنگی کفاف نمی‌دهد، تصریح کرد: مالک می‌تواند به صورت مشارکتی و تبدیل قلعه به مرکز اقامتی بنا را احیاء کند.

جلیلی با بیان اینکه برای فعال کردن چرخه اقتصادی در حوزه گردشگری نیاز به زیرساخت‌ها داریم و یکی از راه‌ها احیای جاذبه‌های تاریخی است، مطرح کرد: احیای بنای فوق در منطقه، تاثیر زیادی در رونق گردشگری دارد، علاوه بر این باعث فرهنگ سازی می‌شود تا دیگر مالکان و مراکز هم به این سمت و سو حرکت کرده و در راستای ایجاد اشتغال پایدار حرکت کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر یادآور شد: در دره جهانی جوزان پتانسیل‌های خوبی در حوزه گردشگری وجود دارد که گردشگری کشاورزی از مهمترین آنها است همچنین وجود باغات انگور، مراسم شیره‌پزی، منطقه حفاظت شده لشگردر، طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بر جذابیت منطقه افزوده است.

همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است. همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی یکی از شهرهای فرهنگی و گردشگری کشور شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر، به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده‌است. آرامگاه بوعلی‌سینا نماد شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای پیشینهٔ ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به‌شمار می‌رود.

«قلعه ازناوله» جاذبه‌ گردشگری مهجور در دره جهانی جوزان

«قلعه ازناوله» جاذبه‌ گردشگری مهجور در دره جهانی جوزان

منبع: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13777

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.