• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1

«قلعه مدرسه» را تعیین حریم کنید

  • کد خبر : 16750
  • 22 دسامبر 2022 - 9:01
«قلعه مدرسه» را تعیین حریم کنید
گردشگرآنلاین - یک دوستدار میراث فرهنگی در خصوص وضعیت «قلعه مدرسه»‌ بهبهان گفت: قلعه مدرسه خیرآباد با این‌که یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کهن بهبهان است هم‌اکنون تعطیل و خالی از بازدیدکننده است‌ و فقط به صورت شبانه‌روزی یک نیروی یگان حفاظت در آن‌جا مستقر است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان،کبری ابوعلی با اشاره به این‌که در سال ۹۸ قلعه ‌مدرسه از طریق صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی به مزایده گذاشته شده بود یادآوری کرد: تملک این قلعه توسط صندوق احیا به دلیل وسیع بودن مجموعه قلعه مدرسه و نبود سرمایه‌گذار گردشگری باعث شده تا این قلعه هنوز نتواند به فهرست واگذاری بناهای تاریخی اضافه شود و کاربری مناسبی داشته باشد.

وی تاکید کرد: با بهره‌برداری صحیح از قلعه مدرسه می‌توان حیات دوباره را به این بنا بازگرداند و به احیای یکی از آثار تاریخی شهرستان با کاربری مناسب امیدوار بود.

او با اشاره به این‌که در ۲ سال گذشته از ساخت‌وساز یکی از ساکنان منطقه در یک متری دیوار قلعه مدرسه شکایت و کار او را متوقف و جلوگیری شده بود تاکید کرد: قلعه مدرسه باید در اولویت تعیین عرصه و حریم قرار بگیرد. یعنی در ابتدا باید میراث فرهنگی اطراف این مدرسه و ابنیه آن را تملک کند تا تعیین عرصه و حریم انجام شود.

وی با بیان این‌که تعیین حریم علاوه بر اهمیتی که به لحاظ ملزومات قانونی برای بناها و محوطه‌های تاریخی دارد برای اطمینان از مدیریت بهتر و صیانت از آن‌ها نیز ابزاری ضروری است تاکید کرد: نباید اجازه دهیم به عرصه و حریم هر نوع محوطه باستانی تعرض شود.

این دوستدار میراث فرهنگی در عین حال گفت: در سال‌های اخیر هیچ گونه ساخت‌وسازی در کنار این بنای تاریخی صورت نگرفته است.

به گزارش گردشگر آنلاین، قلعه مدرسه‌ خیرآباد بهبهان بنایی متعلق به دوره‌ صفوی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این بنا به‌صورت چهار ایوان، حیاط مرکزی و حجره‌های اطراف آن ساخته شده است. همه‌ پوشش‌ها به‌ صورت تاق و قوس و چهار طرف بنا دارای گنبد است که پوشش آن‌ها به‌صورت دورچین یا چهار بخش است.

«قلعه مدرسه» را تعیین حریم کنید

«قلعه‌ مدرسه» را تعیین حریم کنید

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16750

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.