• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5
ضرغامی مطرح کرد؛

قول ایجاد موزه در قلعه گبری و بازارچه صنایع دستی در ری

  • کد خبر : 10672
  • 27 آگوست 2022 - 13:43
قول ایجاد موزه در قلعه گبری و بازارچه صنایع دستی در ری
گردشگرآنلاین - وعده راه اندازی بازارچه صنایع دستی، قول استفاده از ظرفیت کروز در جام جهانی قطر، ایجاد پایگاه ملی شهرری و امضای دو تفاهمنامه از جمله برنامه های وزیر میراث فرهنگی در سفر به شهرری بود.

به گزارش گردشگرآنلاین، وزیر میراث فرهنگی پایان هفته گذشته به بازدید از اماکن تاریخی شهرری همچون قلعه گبری رفت. او در این بازدید از میراث برجا مانده در شهر باستانی ری دیدن کرد و تاکید داشت که تهران به قطب گردشگری تبدیل شود در این میان ری هویت و شناسنامه تهران است.

ضرغامی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد: برخلاف افرادی که تصور می‌کنند میراث‌فرهنگی مانع توسعه است، اتفاقاً این انباشته تجربه، بهترین مقوم توسعه است و باید از آن استفاده کنیم.

قول ایجاد بازارچه صنایع دستی در ری

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در برنامه بازدید از اماکن متبرکه و تاریخی شهرری در سالن اجتماعات شیخ صدوق گفت: قول می‌دهم بازارچه دائمی برپا می‌کنیم تا هنرمندان فعال در شهرری بتوانند در این بازارچه محصولات خود را عرضه کنند. همچنین قصد داریم در نمایشگاه‌های دیگر فضایی برای هنرمندان صنایع دستی باز کنیم.

ضرغامی همچنین پیرو برخی صحبت‌ها درباره حریم آثار تاریخی هم گفت: بناهای تاریخی حریمی دارند و در برخی اماکن مانند قلعه گبری، این حریم رعایت نشده است. میراث‌فرهنگی وظیفه دارد به حفظ حریم‌ها توجه کند. در جاهای دیگر کمک‌هایی پیدا کردیم که یا در حوزه ابنیه است یا در حوزه کشاورزی. در حوزه کشاورزی مشکلات حل شد و مصوبه‌ای از دولت گرفتیم که هر جا زمین‌های کشاورزان در حوزه و حریم میراث‌فرهنگی قرار می‌گیرد، وزارت کشاورزی زمین دیگری در همان محدوده به آن‌ها بدهد تا بتوانند کارشان را ادامه دهند.

افتتاح پایگاه ملی ری

ضرغامی در این بازدید پایگاه ملی محوطه باستانی ری را نیز افتتاح کرد و گفت: امیدوارم با تبلیغاتی که روی این مجموعه صورت خواهد گرفت، آرام آرام جزو برنامه‌های همیشگی گردشگران قرار بگیرد.

او همچنین درباره ساخت و سازهای اطراف محوطه بی بی شهربانو گفت: برخی از خدمات مورد نیاز مردم با بعضی محدودیت‌های ما ترکیب شده و با توجه به اینکه به محیط زیست این منطقه آسیب رسانده است، باید طرح جدیدی برای کل منطقه میراث‌فرهنگی ری طراحی کنیم که حداقل جلوی آسیب بیشتر به محوطه بی‌بی شهربانو را بگیریم و در آینده امکانات جایگزین پیدا کنیم. این منطقه یک منطقه خاص است و گردشگری زیارتی و مذهبی بسیار مهمی دارد. چندین بقاع متبرکه نیز در آن وجود دارد و باید برایش یک برنامه‌ریزی ویژه داشته باشیم تا بتوانیم در درازمدت آن را سامان‌دهی کنیم.

سفر به جنوب کشور

ضرغامی از سفر به جنوب کشور و بازدید از چند کروز خبر داد و گفت: مهم‌ترین مسئله گردشگری دریایی سوخت شناورهای تفریحی و سرگرمی است که امروز مشکل آن حل شده و برای اولین بار سوخت شناورهای گردشگری به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود. امروز وزارت نفت همکاری خوبی با ما دارد و آیین‌نامه‌اش را که مربوط به ماده ۱۰۰ قانون پنج ساله ششم بود، در دولت تصویب کردیم که بندهای خوبی، از جمله سوخت یارانه‌ای دارد. بخش زیادی از گردشگری دریایی از قایق‌های تفریحی تا شناورهای بزرگ ۳۰۰ نفره الان در حال برنامه‌ریزی هستند. در آینده نزدیک به جنوب می‌روم و چند کروز که الان در اختیارمان هستند، از نزدیک بررسی می‌کنم. در تلاشیم تا برای زمان برگزاری جام جهانی در قطر بتوانیم آن‌ها را به درستی تجهیز کنیم.

امضای دو تفاهمنامه

در کنار این بازدیدها وزیر میراث فرهنگی دو تفاهمنامه نیز امضا کرد. تفاهم‌نامه ایجاد موزه بزرگ ری در قلعه گبری میان فرمانداری، شهرداری، آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران امضا شد.

تفاهم‌نامه سامان‌دهی چشمه علی، آزادسازی حریم نیز بین شهرداری منطقه ۲۰ و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران به امضا رسید.

قول ایجاد موزه در قلعه گبری و بازارچه صنایع دستی در ری

قول ایجاد موزه در قلعه گبری و بازارچه صنایع دستی در ری

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10672

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.