• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

لزوم مقابله با دلالان گردشگری سلامت

  • کد خبر : 5765
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
لزوم مقابله با دلالان گردشگری سلامت

گردشگرآنلاین – معاون گردشگری کشور گفت: گردشگری سلامت گاهی توسط افراد غیررسمی صورت می‌گیرد که ضمن عدم انجام صحیح امور درمانی بیماران هزینه‌های بیشتری از آنان گرفته می‌شود،بنابراین لازم است تا مراکز رسمی را هم معرفی کنیم و هم مشوق‌هایی برای این مراکز در نظر بگیریم.

به گزارش گردشگرآنلاین، «نشست b2b گردشگری سلامت» روز گذشته و همزمان با اولین روز پانزدهمین نمایشگاه بین‌الملل گردشگری و صنایع وابسته تهران با حضور دکتر سعید کرمی معاون درمان وزارت بهداشت، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، دکتر محمد جهانگیری مشاور عالی سازمان نظام پزشکی کشور، نفیسه حسینی یکتا مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت، حسین نکونام رئیس جامعه انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت و جمعی از نمایندگان کشورهای خارجی برگزار شد.

در این نشست دکتر سعید کرمی معاون درمان وزارت بهداشت ضمن خیرمقدم به مهمانان خارجی گفت: همانطور که خبر دارید ایران در زمینه پزشکی بسیار پیشرفته است و پزشکان ایرانی در دنیا زبانزد هستند. یکی از دلایل این موضوع تعداد زیاد بیماران و آمار بالای جراحی است که باعث شده، جراحان و پزشکان ایرانی بسیار حرفه‌ای شوند.

وی تأکید کرد: به دلیل توانمندی‌هایی که پزشکی ایران دارد، هر ساله بیماران بسیاری از کشورهای مختلف تقاضای ورود به ایران را دارند تا در اینجا تحت درمان قرار گیرند. نکته مهم این است که ورود، حضور و خروج این بیماران به ایران نظام‌مند باشد. به همین جهت ما با همکاری دکتر شالبافیان در وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در حال تشکیل مجموعه‌ای هستیم که بتوانیم بیمار را از کشور مبدا مطابق با مسائل استاندارد به ایران بیاوریم و درمان را انجام دهیم و به کشورش بازگردانیم. کارهای بازگشایی این مجموعه در حال انجام است.

به گزارش گردشگر آنلاین، این مقام مسئول ادامه داد: ما حدود 200 مرکز در ایران داریم که مجوز پذیرش بیمار خارجی را دارند، بیشتر این مراکز بیمارستان هستند و این زیر نظر 22 دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت قرار دارند. این خدمات شامل خدمات موسسه رویال در بحث سلولی و ملکولی برای درمان نازایی، پیوند استخوان، مغز، اعضای بدن (با شرط اینکه گیرنده و دهنده عضو از یک کشور باشند)، اعمال جراحی بزرگ قلب، نازایی، ارتوپدی، چشم (پیوند قرنیه و شبکیه)، خدمات جراحی پلاستیک و زیبایی، پوست و مو، دندانپزشکی و انواع ایمپلنت است. البته همه خدمات پزشکی در ایران قابل ارائه است، این مواردی که نام بردم از بزرگ‌ترین خدمات ماست.

بنا به گفته کرمی، به جهت فضای نمایشگاه ما از 14 بیمارستان دعوت کردیم که خودشان را معرفی کنند و توانمندی‌هایشان را در معرض معرفی قرار دهند تا گردشگران با آن‌ها آشنا شوند و اگر علاقه‌مند بودند، بقیه بیمارستان‌ها هم می‌توانند خدماتشان را معرفی کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیا این مطلب که در سال گذشته بیش از 80هزار بیمار بستری با ویزای درمانی به ایران مراجعه کردند و درمان شدند بیان کرد: این آمار جدای از آن بیمارانی است که به شکل سرپایی درمان می‌شوند. سال گذشته همان‌طور که می‌دانید، سال کرونا بوده است. به دلیل شیوع این ویروس، تعداد کمتر از آمار سال‌های قبل است که امیدوارم با فروکش کردن شیوع این ویروس آمار بیشتر شود. این آمار مربوط به 93 کشور می‌شود که بیشتر آن‌ها مرتبط با کشورهای همسایه ایران است؛ افغانستان،‌ عراق، آذربایجان و عمان.

اعلام لیست مراکز رسمی گردشگری سلامت از سال آینده

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری سلامت ایران گفت: برنامه ما حمایت از کسب‌وکارهای رسمی و قانونی گردشگری سلامت است. منظور از کارهای گردشگری سلامت، بیمارستان و مراکز خدمات درمانی دارای مجوز از وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به این موضوع که گردشگری سلامت گاهی توسط افراد غیررسمی صورت می‌گیرد که هم جنبه رسمی و درست امور انجام نمی‌شود و هم هزینه‌های بیشتری از بیمار گرفته می‌شود، بیان کرد: ما از همه امکانات وزارت گردشگری، خارجی و پزشکی استفاده می‌کنیم تا این مراکز رسمی را هم معرفی کنیم و هم مشوق‌هایی برای این مراکز در نظر بگیریم.

این مقام مسئول تأکید کرد: از سال آینده فهرست این مراکز خدمات درمانی مورد تایید به تمام نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران یعنی رایزنان اقتصادی، ‌بازرگانی و فرهنگی اعلام خواهد شد. همین‌طور نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری سلامت در شهرهای مرزی و کشورهای بازار هدف برگزار خواهد شد. این امکان را فراهم کردیم که مهمانان نمایشگاه بتوانند از چند بیمارستان منتخب در شهرهای بزرگ مثل اصفهان، شیراز،‌ مشهد و… بازدید کنند.

نمایشگاه گردشگری سلامت کیفیت بالایی دارد

به گزارش گردشگر آنلاین، خانم امن جلال از اقلیم کردستان عراق با اشاره به وجود منابع فراوان در اقلیم کردستان برای درمان‌های طبیعی تصریح کرد: اما خواسته ما این است که به ما در زمینه پزشکی و علمی کمک کنید. جمهوری اسلامی ایران با بیمارستان‌هایی که دارد در را به روی بیماران ما باز کرده است و ما از این خدمات استفاده کرده‌ایم، اما می‌خواهم بگویم در برخی از مواقع ما هزینه‌های هنگفتی پرداخت کرده‌ایم. بیشتر بیماران ما از طریق رفت‌و‌آمدهای ماشینی به ایران می‌آیند، اما ما امیدواریم که بتوانیم در آینده بیشتر از طریق پرواز این رفت و آمد‌ها را انجام دهیم. ما اطلاعاتی که شما می‌دهید در اختیار همکارانمان می‌گذاریم و از این خدمات و این جلسه بسیار تشکر می‌کنیم.

کرمی در پاسخ به صحبت‌های این مهمان اظهار کرد: ما در ایران سلامتکده‌هایی داریم که در آن دستورات طب سنتی به بیماران ارائه می‌شود، اگر بیمارانی علاقه به استفاده از طب سنتی ایرانی داشته باشند، زمینه برایشان فراهم است. در مورد هزینه‌های زیاد،‌ این جلسه برای همین برگزار شده است. اگر کسی از طریق رسمی برای درمان به ایران بیاید، دیگر بحث هزینه زیاد و کم وجود ندارد، چون هزینه‌ها مصوب است، ولی برای کسانی که از طریق غیررسمی به این سمت می‌آیند، ممکن است دلالان هزینه‌های بیشتری از این افراد بگیرند، به همین دلیل این جلسه را تشکیل دادیم.

بیماران خارجی امکان شکایت از تخلفات پزشکی را دارند

خانم حنا از گردشگری پایدار وزارت گردشگری عراق این سوال را مطرح کرد که وزارت بهداشت ایران چه حقوقی را برای بیماران خارجی در نظر گرفته است که نسبت به آن‌ها تخلفی صورت گرفته باشد؟

کرمی در پاسخ به این پرسش یادآور شد: در خصوص تخلفاتی که احیانا ممکن است در شرکت‌هایی که زیر نظر وزارت گردشگری فعالیت می‌کنند، انجام شود، در صورت احراز تخلف هیچ‌ تفاوتی بین بیمار خارجی و ایرانی نیست و ما مجوز آن شرکت را لغو می‌کنیم، چون مسأله مستقیماً با جان بیماران در ارتباط است.

وی ادامه داد: اما در خصوص بیماران، هر بیماری می‌تواند مانند یک بیمار ایرانی در خصوص تخلفات پزشکی به مراکز قضایی مراجعه کند و شکایت خود را ثبت کند.

دکتر محمد جهانگیری مشاور عالی سازمان نظام پزشکی کشور همچنین گفت: اگر در خصوص موضوع پزشکی اختلافی یا خطایی در ایران اتفاق بیفتد، هر بیماری می‌تواند به سازمان نظام پزشکی و یا پزشکی قانونی آن شهر شکایت کند و این شکایت قبل بررسی است. در صورت احراز، کمیسیون تخصصی پزشکی این شکایت را بررسی خواهد کرد و پاسخگوی بیماران است. ما در حال حاضر 218 نمایندگی نظام پزشکی در شهرهای مختلف ایران داریم که هرکدام از آن‌ها دارای هیئت رسیدگی به تخلفات هستند.

ایران ظرفیت‌هایی بالایی در طب سنتی دارد

به گزارش گردشگر آنلاین، حسینی یکتا، مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت درباره بحث طب سنتی ایرانی تأکید کرد: ما ظرفیتی منحصربه‌فرد برای استفاده از طب سنتی ایرانی در گردشگری سلامت در ایران داریم. در حال حاضر بیش از 30 سلامتکده سنتی ایرانی داریم که در آن پزشکانی خدمات ارائه می‌دهند که علاوه بر داشتن علم پزشکی روز به علم طب سنتی ایرانی هم احاطه دارند و اصرار ما بر این است که حتما ارائه خدمات از طریق مراکز رسمی مورد تایید وزارت بهداشت اتفاق بیفتد،‌ چون در غیر این صورت ممکن است سلامت بیماران به خطر بیفتد.

وی توضیح داد: رویکرد وزارت بهداشت در خصوص طب سنتی، رویکرد ترکیبی است، بنابراین هر بیماری که برای مشکلی به ایران مراجعه می‌کند، می‌تواند از طب ایرانی و سنتی در کنار طب رایج استفاده کند. من امیدوارم که این خدمات در اختیار بیماران قرار گیرد.

شالبافیان در ادامه این جلسه همچنین اعلام کرد: ما تمام بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و دفاتر خدمات مسافرتی که اجازه فعالیت در حوزه گردشگری سلامت دارند، تا دو ماه دیگر به کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های ایران اعلام می‌کنیم؛ این فهرست مرتباً به روز می‌شود. این شیوه، قابل اعتمادترین شیوه کسب اطلاع از نمایندگی‌های ایران است، البته شما می‌توانید از طریق وب سایت وزارت گردشگری و میراث‌ فرهنگی ایران هم به این فهرست دسترسی پیدا کنید.

حسین نکونام رئیس جامعه انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت نیز در پایان در پاسخ به سوال نماینده پاکستان درباره تردد زمینی آمبولانس‌ها تصریح کرد: ما این فرایند را در حال حاضر با کشورهای افغانستان و عراق داریم و این خدمات به این کشورها در حال ارائه هستند. حتی کنسولگری‌های ما بلافاصله ویزای فردی صادر می‌کنند. مراحل گرفتن این ویزا سخت نیست، ولی مراحل قانونی آن باید طی شود.

منبع: تسنیم 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5765

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.