• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

مجسمه فرعون مرمت شد

  • کد خبر : 10478
  • 24 آگوست 2022 - 8:50
مجسمه فرعون مرمت شد
گردشگرآنلاین - متخصصان مصری مجسمه «تحوتموس دوم» واقع در یک معبد باستانی را مرمت کردند.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از نشنال، وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرد: متخصصان مصری آثار باستانی پروژه یک‌ساله مرمت مجسمه تاریخی «تحوتموس دوم»، یکی از فرعون‌های مصر باستان رابه پایان رساندند.

این مجسمه ۱۰.۵ متری درحقیقت بزرگترین مجسمه در بین سه مجسمه تصویرگر این فرعون است. این مجسمه یکی از ارزشمندترین مجسمه‌های «معبد کرنک»، یعنی دومین مکان باستان‌شناسی پربازدید مصر به شمار می‌رود. «اهرام جیزه» پربازدیدترین مکان تاریخی مصر محسوب می‌شوند.

پروژه مرمت این مجسمه از اوت سال گذشته آغاز شد و قرار بود در ماه ژانویه به پایان برسد که به تعویق افتاد.

تمام بخش‌های این مجسمه که از سنگ کوارتزیت ساخته شده است، به حدی آسیب دیده بود که نیم‌تنه بالای آن از مجسمه جدا شده بود و بازدیدکنندگان از معبد می‌توانستند فقط یک جفت پای عظیم سنگی که بر تخت سلطنت نشسته است را ببینند.

در جریان پروژه مرمت این مجسمه بخش‌های جداشده به یکدیگر متصل شدند و تَرک‌ها نیز ترمیم شدند.

تحوتموس دوم یا توتموس دوم، چهارمین فرعون در دودمان هجدهم مصر بود که پس از پدرش تحوتموس یکم به تاج و تخت رسید. او تعداد کمی سازه در مصر ساخت و جنگ‌های کم‌اهمیتی داشت.

او با دختر پدرش یعنی خواهر ناتنی‌اش حتشپسوت که کاملاً از خاندان سلطنتی بود ازدواج کرد و او را به مقام ملکه مصر و یگانه همسر سلطنتی رساند و تحوتموس بسیار از او تأثیر می‌پذیرفته و به دلیل بیماری که داشت برای اداره کشور به او تکیه کرده بود و در این دوره حتشپسوت دخالت‌های فراوانی در هر گونه مسائل سیاسی می‌کرد و به اعتقاد بسیاری از تاریخ‌نگاران چرا که حتشپسوت وارث اصلی بود و یک خط خونی بی‌عیب و نقص داشت و به خاطر بیماری شدید توتمس دوم تبدیل به قدرت واقعی پشت تاج و تخت فرعون شده بود.

دوران فرمانروایی تحوتموس دوم اغلب میان سال‌های ۱۴۹۳ تا ۱۴۷۹ پیش از میلاد عنوان می‌شود با آنکه در میان مصرشناسان دربارهٔ درستی آن بحث وجود دارد.

منبع: نشنال

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10478

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.