• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3

مجموعه گردشگری پرورش اسب و سوارکاری در گنبدکاووس احداث می‌شود

  • کد خبر : 2256
  • 24 نوامبر 2021 - 18:51
مجموعه گردشگری پرورش اسب و سوارکاری در گنبدکاووس احداث می‌شود

گردشگرآنلاین – عملیات اجرایی طرح توسعه مجموعه گردشگری گنبدکاووس درحوزه پرورش اسب و سوارکاری روز چهارشنبه با حضور جمعی از مسوولان استانی و شهرستان آغاز شد و کارشناسان اشتغالزایی بیشتر و جذب گردشگران را از پیامدهای راه اندازی آن برشمردند.

به گزارش گردشگرآنلاین از گلستان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در این مراسم که در روستای “قره محمد تپه” از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس برگزار شد، گفت که طرح توسعه مجموعه گردشگری اطلس متعلق به “منصور آرخی” در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع با زیربنای هزار و ۱۵۶ مترمربع و هزینه ۷۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

احمد تجری با اشاره به اشتغال ۲۰ نفر در این مجموعه گردشگری افزود: توسعه گردشگری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و ورزشی با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در گلستان وجود دارد می‌تواند این استان را به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند.

وی اضافه کرد: احداث واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار مجموعه‌های گردشگری حوزه کشاورزی یا ورزشی می‌تواند به ماندگاری گردشگران در گلستان و ایجاد درآمد و اشتغال در استان کمک زیادی کند.

پرورش اسب گنبدکاووس.

پرورش اسب گنبدکاووس.

تجری از تکمیل شدن پرونده ثبت جهانی پرورش و نگهداری اسب ترکمن با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: در صورت ثبت جهانی اسب ترکمن اتفاق خوبی در صنعت پرورش این حیوان نجیب در استان گلستان رخ خواهد داد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در این مراسم با ابراز خوشحالی از اجرای طرح توسعه مجموعه گردشگری اطلس گنبدکاووس، گفت: این مجموعه در سال ۹۷ و از محل تسهیلات تولیدی و ورزشی حوزه روستایی ایجاد شد و توسعه آن نشان از موفقیت طرح دارد.

سعید مازندرانی افزود: استان گلستان بویژه مناطق ترکمن نشین آن استعداد و ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری حوزه اسب و سوارکاری دارد که علاوه بر پرداخت تسهیلات همه ادارات و نهادهای مرتبط باید برای حمایت از این حوزه وارد عمل شوند.

وی اضافه کرد: به زودی یک سرمایه‌گذار که در نوبت دریافت تسهیلات است، برای راه‌اندازی کلینیک درمان و نگهداری اسب ترکمن در گلستان اقدام خواهد کرد که کمک خوبی به توسعه صنعت پرورش اسب و سوارکاری استان خواهد داشت.

سوارکاری گنبدکاووس

سوارکاری گنبدکاووس

 

همچنین نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: اقوام مختلف ساکن در ایران و استان گلستان فرصت بسیار خوبی برای توسعه هستند که باید از ظرفیت‌های مختلف فرهنگی و هنری، علمی، ورزشی و آداب و رسوم آنها به نحو احسن استفاده کرد.

امانقلیچ شادمهر افزود: قوم ترکمن با آیین‌ها فولکوریک و ادبیات شفاهی، آداب و رسوم متنوع فرهنگی، صنایع دستی، فرش، پوشاک، آلاچیق، بازی‌های بومی و محلی، شعرها و نغمه‌ها، مراسم عروسی و اسب خود گنجینه‌ای با ارزش است که باید از همه آنها استفاده شود.

وی، اسب ترکمن را از زیباترین و با تناسب اندام ترین اسب‌های جهان دانست و اضافه کرد: توجه صنعت پرورش اسب ترکمن و سوارکاری و نیز ورزشکارانی که از گلستان و گنبدکاووس در استان‌های دیگر و یا خارج کشور بازی می‌کنند، می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور و این استان داشته باشند.

شادمهر از پیگیری برای راه‌اندازی مرکز مطالعات ژنتیک اسب و سایر احشام در گنبدکاووس خبر داد و گفت: راه‌اندازی باشگاه بین المللی سوارکاری در منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون گلستان هم می‌تواند با رونق صنعت پرورش اسب در استان و این شهرستان کمک کند.

همچنین شرکت کنندگان در این مراسم از یک مجموعه گردشگری دیگر حوزه اسب و پرورش آن در حاشیه جاده روستای قره محمد تپه و متعلق به حبیب کوزه‌لی که قصد توسعه آن را دارد، بازدید کردند.

شهرستان گنبدکاووس ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دارد و مقوله اسب و پرورش آن در بین مردمان این دیار بویژه ترکمن‌ها علاقمندان زیادی دارد.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.