• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

مجموع آثار ثبتی زنجان به عدد ۸۹۹ رسید

  • کد خبر : 6214
  • 16 فوریه 2022 - 12:42
مجموع آثار ثبتی زنجان به عدد ۸۹۹ رسید

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: تاکنون مجموع آثار ثبتی این استان به عدد ۸۹۹ رسیده که شامل ۷۸۵ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۳۹ اثر در فهرست میراث منقول، ۵۶ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۸ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر در فهرست میراث جهانی است.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین از زنجان، امیر ارجمند افزود: به تازگی ۹ اثر غیرمنقول فرهنگی تاریخی استان زنجان در جلسه شورای ملی ثبت آثار غیرمنقول وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ثبت ملی رسید.

وی اضافه کرد: این آثار غیرمنقول شامل حمام گلابر، دستکند خول، گنبد کهریز، محوطه باغچالا و محوطه بویوک گول تپه در شهر ایجرود، خم چان دندی در شهر ماهنشان، مسجد آهنگران  و حمام سرچم در شهر زنجان، امامزاده محمد باقر کله سیران شهر طارم است.

این مسوول ادامه داد: با ثبت این آثار تعداد بناهای ثبتی استان زنجان افزایش می‌یابد که این امر نشان‌دهنده تاریخی بودن این استان است.

ارجمند  افزود: اموال فرهنگی ـ تاریخی و هنری که به تشخیص وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حائز اهمیت ملی، در فهرست آثار ملی ایران ثبت خواهند شد خدشه‌ای به مالکیت وارد نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵۰ شی‌ء فرهنگی تاریخی موجود در مخزن و ۳ مرد نمکی در ویترین‌های موزه مرمت شد که ۲۵ عدد سکه و ۲۵ عدد سفال توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و سه نفر از مردان نمکی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث‌فرهنگی، اداره کل استان و پژوهشکده حفاظت و مرمت دانشگاه بوخوم و فرانکفورت آلمان در کارگاه مرمت اشیای موزه ذوالفقاری مرمت شدند.

نام زنجان عربی‌شده واژه زنگان است. مردم منطقه هنوز هم تلفظ زنگان را به کار می‌برند. شهر زنجان در دره زنجان‌چای (از شاخه‌های قزل‌اوزن قرار گرفته و سر راه شوسه و راه‌آهن تهران به تبریز می‌باشد. صنایع دستی از قبیل ورشوسازی و نقره‌سازی و ملیله کاری و چاروق‌دوزی و چاقوسازی و فرش‌بافی (فرش زنجان) آن مشهور است.

زنجان از شمال به شهرستان طارم و خلخال و میانه و از مشرق به سلطانیه و طارم و از جنوب به خدابنده و ایجرود و از غرب به شهرستان ماه‌نشان محدود است و از سطح دریا ۱۶۶۳ متر ارتفاع دارد.

از جمله شرایطی که فلسفه وجودی شهر زنجان را در منطقه تبیین و توجیه می‌نماید، وجود راه ارتباطی فلات مرکزی ایران به منطقه آذر بایجان شرقی در منطقه، حاکم بودن شرایط مناسب اوضاع توپوگرافی، وجود اراضی مسطح با شیب ۲٪ در منطقه کوهستانی و بالاخره لزوم مرکز مبادلاتی تولیدات کشاورزی و ارائه خدمات متقابل به روستاهای حوزه نفوذ به ویژه ایالات پنجگانه مستقر در منطقه بوده‌است می‌رساند که این پدیده در شکل‌گیری شهر و محله بندی آن عامل تعیین‌کننده می‌باشد.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.