• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

مجوز احداث ۷ طرح گردشگری در خراسان شمالی صادر شد

  • کد خبر : 2485
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
مجوز احداث ۷ طرح گردشگری در خراسان شمالی صادر شد

گردشگرآنلاین – سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال تاکنون مجوز احداث هفت طرح گردشگری در استان صادر شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان شمالی، علی مستوفیان افزود: در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری و توسعه این صنعت در استان، هفت طرح گردشگری شامل عنوان مجوز تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی شهرستان مانه طرح گردشگری و سملقان، تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی شهرستان گرمه، چهار اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های بجنورد، شیروان و مانه وسملقان و یک مرکز تفریحی و سرگرمی شهرستان بجنورد مجوز ایجاد دریافت کردند.

وی با بیان اینکه به‌زودی عملیات احداث این تأسیسات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز می‌شود، افزود: میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این تأسیسات بالغ بر ۷۶،۲۳۹ میلیون ریال پیش‌‎بینی شده و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای بیش از ۵۰ نفر در حوزه گردشگری اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به ظرفیت‌های غنی استان در حوزه گردشگری و نقش مهم این صنعت به‌عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان یادآور شد: در این بازه زمانی ۲۱ موافق اصولی برای طرح‌های گردشگری در خراسان شمالی صادر شده است.

طرح گردشگری خراسان شمالی

طرح گردشگری خراسان شمالی

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور ایران قرار گرفته و با وسعتی بالغ بر ۲۸۱۷۹ کیلومترمربع، ۷/۱ درصد مساحت کل کشور را تشکیل داده است.

این استان از شمال با کشور ترکمنستان و از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی طرح گردشگری و از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم‌ارز است. از لحاظ طبیعی نیز بین دو رشته‌کوه کپه داغ در شمال و آلاداغ و شاه جهان در جنوب بوده و دروازه شمالی خراسان قدیم محسوب می‌شود.

به گزارش گردشگر آنلاین از خراسان شمالی، مردم استان خراسان شمالی از اقوام فارس (تات)، ترک، کرمانج، ترکمن و اقلیت‌های قومی گوناگون دیگر مانند بلوچ، عرب، لر، ترک‌های و فارس‌های مهاجر تشکیل شده و حضور قومیت‌های مختلف با فرهنگ‌های متنوع، همنشینی جذاب و درخور تحسینی را برای تولیدات صنایع‌دستی فراهم آورده است، بنابراین بسیاری از نقوش، موتیف و تکنیک‌ها از قومی به قوم دیگر راه‌یافته، به‌گونه‌ای که می‌توان مجموعه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی خراسان شمالی را چشم‌اندازی بدیع از تکامل اندیشه‌ها دانست.

بر اساس شواهد و مستندات تاریخی حاصل از بررسی‌های باستان‌شناسی، پیشینه تاریخی این استان حداقل به دوران نوسنگی و حدود ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال قبل می‌رسد. در برخی از محوطه‌های تاریخی کشف شده در این استان آثاری از ارتباط آن با دوردست و در خارج از فلات ایران مشاهده گردیده است که معرف پویایی فرهنگ‌های منطقه در دوران پیش‌ازتاریخ است.

در دوره اشکانی، خراسان به‌عنوان خاستگاه قوم پارت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و آثار مکشوفه نشان‌دهنده حضور فعال این قوم در پهنه کنونی خراسان شمالی است. قرارگرفتن این خطه در مسیر جاده ابریشم نیز موجب رونق اقتصادی و اجتماعی آن در دوران مختلفی تاریخی بخصوص، ساسانی گردیده به‌نحوی‌که طی قرون نخستین اسلامی چهره‌های درخشان و نامداری از این سرمایه به پا خواسته است.

طرح گردشگری خراسان شمالی

طرح گردشگری خراسان شمالی

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2485

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.