• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی اردبیل:

محوطه باستانی اولتان پارس‌آباد ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث‌فرهنگی

  • کد خبر : 13081
  • 22 اکتبر 2022 - 13:05
محوطه باستانی اولتان پارس‌آباد ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث‌فرهنگی
گردشگرآنلاین - رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل گفت: تابوت‌های چوبی دوره اسلامی به دست آمده از گورستان قلعه اولتان پارس‌آباد، آن را نسبت به گورهای ادوار اسلامی متمایز می‌کند و این محوطه، ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث فرهنگی را دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین، روح الله محمدی اظهار کرد: ۶ نمونه تابوت چوبی در محوطه باستانی اولتان پارس‌آباد شناسایی و ۲ مورد آن حفاری شده است و به دلیل اینکه تدفین با تابوت چوبی در ادوار اسلامی بسیار کم‌سابقه است، گورستان اولتان اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: شهر تاریخی اولتان در مسیر جاده فرعی راه ابریشم یا جاده قفقاز قرار دارد و در اصطلاح عامیانه به آن “ائل یولی” یا راه ایل می‌گفته‌اند و امتداد این مسیر از قلعه برزند گرمی و قیزقلعه‌سی بیله سوار به دربند داغستان منتهی می‌شده است.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: به محوطه باستانی یاد شده در دوره ایلخانی نام اولتان اطلاق می‌شده و به احتمال قوی نام قبلی آن “ورثان” بوده که شهری تاریخی بوده است و به دنبال کشفیات به دست آمده در عملیات راه‌سازی در ماه‌های گذشته، کاوش‌های اضطراری هیئت باستانشناسی اداره کل میراث فرهنگی اردبیل از حدود ۱۷ شهریور در محوطه باستانی اولتان آغاز شد و با یک ماه تمدید تا حدود ۱۸ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

محمدی تصریح کرد: محدوده ارگ مرکزی و بخش صنعتگران اولتان شامل کوره‌های سفالگری، ذوب فلز و آجرپزی حدود ۷۰ هکتار پیش‌بینی می‌شود و با احتساب گورستان تازه کشف شده، کل محدوده منطقه باستانی اولتان حدود ۱۰۰ هکتار خواهد بود.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل گفت: یک گورستان در اولتان کشف شده و پیش بینی می‌شود چند گورستان دیگر در این محوطه کشف شود و تاکنون حدود ۱۲ گور متعلق به دوره اشکانی در این گورستان شناسایی و سه تدفین برداشته شده است.

این فعال حوزه میراث فرهنگی و تاریخی با بیان اینکه تیم باستان‌شناسی مستقر در پایگاه اولتان حدود ۱۲ عضو دارد، گفت: تدفین‌های به دست آمده، ابتدا در پایگاه مرمت می‌شود و امکان آزمایش دی ان ای نیز بر تدفین‌ها وجود دارد و بعدها امکان به نمایش گذاشتن اشیاء به دست آمده نظیر مفرغ، سفال و آهن وجود خواهد داشت اما استخوان‌های تدفین‌ها پایداری کمی دارند و امکان نمایش نخواهند داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه طی عملیات‌های عمرانی و راه‌سازی و عبور و مرور ماشین آلات سنگین در قبل از انقلاب و در ماه‌های گذشته، فشار زیادی بر گورها و تدفین‌های گورستان اولتان وارد شده و استخوان‌های اغلب گورها پایداری خود را از دست داده اند.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل اضافه کرد: اشیا به دست آمده، ارزش تاریخی دارند و بعد از مرمت و تکمیل روند کشف، از آنها اطلاعات علمی مربوط به وضعیت سفالگری و فلزگری در ادوار گذشته به دست خواهد آمد.

وی اظهار کرد: محوطه باستانی اولتان در گذشته فنس کشی و با وجود ایجاد برخی معارض اجتماعی، عرصه و اعیان آن تعیین شده است و به جهت وجود قبور چاله‌ای دوره اشکانی و تدفین‌هایی به شکل جنین و طاق باز، بستر مهمی برای مطالعات تاریخی و باستانشناسی به شمار می‌رود.

محوطه باستانی اولتان قالاسی یا قلعه اولتان در ۱۲ کیلومتری شهرستان پارس‌آباد مغان از توابع استان اردبیل و در حاشیه رود مرزی ارس یا آراز و پانصد متری غرب روستایی به نام اولتان واقع شده است.

محوطه باستانی اولتان پارس‌آباد ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث‌فرهنگی

محوطه باستانی اولتان پارس‌آباد ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث‌فرهنگی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13081

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.