• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری دزفول:

محوطه باستانی گندی‌شاپور با کاوش و اکتشاف نجات می‌یابد

  • کد خبر : 13150
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۳۴
محوطه باستانی گندی‌شاپور با کاوش و اکتشاف نجات می‌یابد
گردشگرآنلاین - مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی گندی‌شاپور در دستور کار اداره میراث فرهنگی دزفول قرار دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، عباس چراغ‌چشم  گفت: برای آغاز و انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی گندی‌شاپور علاوه بر تخصیص اعتبار و تامین امکانات باید مجوزهای آن از پژوهشکده باستان‌شناسی گرفته شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با تخصیص اعتبار و تامین زیرساخت‌های لازم اقدامات موثری در سطح این منطقه انجام شود.

چراغ‌چشم تاکید کرد: در صورت نبود امکانات و فراهم نشدن زیرساخت‌ها اگر اکتشافی انجام گیرد ممکن است این گنج تاریخی نابود شود.

او با اشاره به اینکه این محوطه باستانی کانون تحولات فرهنگی بوده بیان کرد: پی بردن به روند تغییرات و تحولات تاریخی و دستیابی به شواهد باستان‌شناختی این محوطه باستانی فقط در صورت وجود ظرفیت‌های اکتشاف مقدور است.

به باور وی: در صورت کاوش و اکتشاف درست و علمی در محوطه باستانی گندی‌شاپور انقلابی در تاریخ باستان‌شناسی ایران و جهان رخ خواهد داد.

به گزارش گردشگر آنلاین، شهر باستانی گندی‌شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول و در مجاورت روستای اسلام‌آباد واقع است. نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود ۱۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جای مانده تاسیس شد.

این منطقه در ابتدا محل جمع‌آوری ارتش و لشکریان خود شاپور بود و مزرعه‌ها و باغ‌های زیبا با آب فراوان داشت که به دلیل محکم بودن دیواره شهر و نزدیکی به کشورهای مهم به عنوان یک مرکز علمی در دنیای باستان شناخته شد.

با ساخت شهر و دانشگاه گندی‌شاپور شروع کارهای علمی گندی‌شاپور به اوج درجه خود می‌رسد و با فرمان شاپور کتاب‌هایی از زبان‌های یونانی، رومی و هندی به پهلوی ساسانی ترجمه شد.

در مورد مکان دقیق این شهر اختلاف نظر وجود دارد اما به نظر می‌رسد گندی‌شاپور در محدوده میان شهرهای شوشتر، شوش و دزفول قرار داشته ‌است.

محوطه باستانی گندی‌شاپور با کاوش و اکتشاف نجات می‌یابد

محوطه باستانی گندی‌شاپور با کاوش و اکتشاف نجات می‌یابد

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.