• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

مراسم گرامی‌داشت استاد کمال‌الملک در نیشابور برگزار شد

  • کد خبر : 10320
  • 20 آگوست 2022 - 11:48
مراسم گرامی‌داشت استاد کمال‌الملک در نیشابور برگزار شد
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور از برگزاری مراسم یادمان هشتاد و دومین سالگرد استاد کمال‌الملک در نیشابور خبر داد.

به‌‌گزارش گردشگرآنلاین، سعید داغستانی با اعلام این خبر افزود: «امسال هشتاد و دومین سال‌یاد محمد غفاری نقاش شهیر ایران، ملقب به استاد استاد کمال‌الملک در جوار آرامگاه‌اش با حضور فرهیختگان، مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان و مردم فرهنگ دوست نیشابور برگزار شد.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی این شهرستان اظهار کرد: «آرامگاه استاد کمال‌الملک به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده و بیشتر افرادی که به نیشابور سفر می‌کنند از آرامگاه این نقاش شهیر ایرانی نیز بازدید می‌کنند.»

داغستانی تصریح کرد: «شخصیت‌ها، مفاخر و داشته‌های فرهنگی، ریشه‌های فرهنگی و تمدن کشور و شهرستان نیشابور هستند و مراقبت، تولید محتوا و آگاهی‌بخشی صحیح از این مفاخر از ضرورت‌ها و اهم برنامه‌های توسعه‌ای محسوب می‌شود.»

هم‌چنین سیدحسن میرفانی شهردار نیشابور در این مراسم بر لزوم افزایش دانایی نسل جدید نسبت به مشاهیر تاکید کرد.

محمد غفاری در سال ۱۲۲۴ در شهر کاشان در خانواده‌ای سرشناس و هنرمند متولد شد، پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون به استخدام دربار ناصرالدین شاه درآمد و پس از چندی لقب کمال الملک به او داده شد. او در دوران زندگانی هنری خویش بیش از ۱۷۰ اثر نقاشی فاخر از خود برجای گذاشته است که معروف‌ترین آن‌ها تالار آینه است.

سرانجام محمد غفاری در سن ۹۵ سالگی، روز یکشنبه ۲۷ مرداد ماه ۱۳۱۹ هجری خورشیدی بر اثر کهولت سن و بیماری دعوت حق را لبیک گفت. آرامگاه استاد کمال الملک در جوار آرامگاه عطار نیشابوری توسط زنده یاد مهندس هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است.

محمد غفاری از اولین تحصیل‌کردگان ایرانی در فرنگ و از افراد پرنفوذ دوره قاجار بود. محمد با خواهر مفتاح‌الملک یکی از مقامات دربار ازدواج کرد که ثمرهٔ این ازدواج یک دختر به نام نصرت و پسری به نام حسینعلی‌خان شد.

وی با حضور در دربار، ابتدا لقب خان، سپس پیشخدمت مخصوص دریافت کرد. پس از چندی ناصرالدین شاه، تحت تأثیر آثار او قرار گرفت و خود به شاگردی او درآمد و او را در ابتدا به لقب نقاش‌باشی و سپس به لقب کمال‌الملک منصوب کرد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10320

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.