• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

«مراغه» دروازه‌ای به سوی تاریخ

  • کد خبر : 20798
  • 18 می 2023 - 11:15
«مراغه» دروازه‌ای به سوی تاریخ
گردشگرآنلاین - شهر مراغه را به جرات می‌توان یکی از کهن‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای کشور برشمرد که با قدمت چندین هزار ساله‌اش، دروازه‌ای به سوی تاریخ باز می‌کند.

به گزارش گردشگرآنلاین از آذربایجان شرقی، تمدن در باغشهر معروف مراغه به ۳۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. در جای جای این شهر قدیمی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفری که قدم بگذارید، می‌توانید آثار معماری مربوط به دوره حکومتی اول ماناها، اشکانیان، ساسانیان، دوره اسلامی و سلجوقی را ببینید.

نام مراغه در دوران قدیم «ماراویا» بود که در طول سالیان گذشته، تغییر شکل یافته و امروز به مراغه مشهور است. این شهر، اولین پایتخت کشور در دوره ایلخانیان بود و آثار تاریخی، اشیای عتیقه و استخوان‌ها و فسیل‌هایی که از این خطه پیدا شده است، نشان می‌دهد که نبض زندگی در این شهر تا ۱۰ میلیون سال قبل می‌زده است.

وجود رصدخانه‌ای که بزرگترین و پیشرفته‌ترین رصدخانه جهان تا قبل از دوره اختراع تلسکوپ بوده و در زمان پایتخت بودن مراغه توسط هلاکوخان مغول ساخته شده است، از جمله ویژگی مهم شهر مراغه به شمار می‌رود.

از سوی دیگر لایه‌های فسیلی در مراغه وجود دارد که مربوط به اواخر دوران نوزیستی زمین‌شناسی یعنی چهار تا هفت میلیون سال قبل هستند. منطقه فسیلی مراغه به دلیل دارا بودن فسیل ماستادون و ماموت‌ها (سنگواره‌های پیش از تاریخ) دارای شهرت جهانی بوده و به بهشت فسیل ایران مشهور است.

ناگفته نماند که برند دیگری که به اسم مراغه در جای جای کشور هم شناخته می‌شود، سیب مراغه است. این شهرستان یکی از قطب‌های مهم تولید سیب استان و حتی کشور بوده و سالیانه چندین هزار تن سیب در این شهرستان تولید و به بازارهای مختلف عرضه می‌شود.

 ظرفیت‌های تاریخی و اقتصادی مراغه که برای سرمایه گذاران جذاب است

داود اسدیان، فرماندار ویژه مراغه اظهار می‌کند: مراغه با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، بعد از تبریز بزرگترین شهر استان بوده و دارای ظرفیت‌های بسیار مهم بوده و به عنوان یک شهر تاریخی، فرهنگی و تمدنی،  جزو ۱۰ شهر کشور از حیث آثار تاریخی محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: کهن شهر مراغه در دوره تاریخی ایلخانیان، پایتخت کشور بوده و دارای رصدخانه‌ای با قدمت ۸۰۰ سال است که توسط خواجه نصیرالدین طوسی احداث شده است. این رصدخانه یکی از مهمترین بخش‌های کشور در حوزه علم ستاره شناسی و نجوم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به پتانسیل‌های کشاورزی مراغه، می‌گوید: سیب مراغه، برندی نام آشنا در کشور بوده و نشان ممتاز سیب کشور را دارا است. سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن سیب در این شهرستان تولید شده که بخشی از آن به کشورهای مختلف صادر می‌شود؛ هم‌چنین ۱۰۰ هزار تن تولید انواع دیگری از میوه‌های هسته دار را در مراغه داریم.

اسدیان می‌افزاید: در کنار باغات و میوه‌های هسته دار، سایر محصولات کشاورزی هم در مراغه‌ کشت می‌شود که در راستای اشتغالزایی نقش بسیار مهمی دارد. مراغه از نظر تولید عسل، مقام اول استان را داشته و یکی از قطب‌های تولید مرغ استان است.

وی خاطرنشان می‌کند: نیروهای متخصص و ماهر در راس ظرفیت‌های مراغه می‌گنجد. این شهر یکی از شهرهای عالم پرور و شاعر پرور کشور و یک شهر حسینی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای مراغه از حیث گردشگری، می‌افزاید: این شهرستان می‌تواند یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان باشد که در این راستا گام‌های موثری نیز برداشته شده است. تنها در ایام نوروز سال جاری تعداد ۵۰۰ هزار نفر از آثار تاریخی مراغه‌ بازدید کرده‌اند.

فرماندار ویژه مراغه‌ با اشاره به ظرفیت‌های وقفی موجود در شهرستان مراغه، اظهار می‌کند: این شهرستان بعد از تبریز بیشترین تعداد موقوفات استان را دارد که مردم متدین و خیر شهرستان در طول سنوات گذشته اموال خود را برای آیندگان وقف کرده‌اند.

وی می‌افزاید: حدود ۷۰۰ موقوفه با بیش از ۲۰۰۰ رقبه در مراغه وجود دارد که تعداد ۱۳۰ موقوفه مربوط به باغات می‌شود. این سطح از موقوفاتی که در دل شهرستان گنجانده شده است، حاکی از افکار و نگاه‌ مردم این خطه در راستای دستگیری و خیر رسانی به هم نوعان و آیندگان خود است.

وی می‌افزاید: مراغه در بحث گردشگری، ظرفیت بالقوه‌ای دارد و می‌توان از طریق موقوفات این شهرستان در راستای احداث هتل، بوم گردی و مکان‌های گردشگری برای اشتغالزایی و تولید ثروت در راستای تحقق شعار سال یعنی «رشد تولید و مهار تورم» اقدام کرد.

وی در خصوص وضعیت زیرساخت‌های این شهرستان برای سرمایه گذاری نیز می‌گوید: دولت مردمی سیزدهم، کارهای ارزشمندی در راستای تکمیل زیرساخت‌های شهرستان انجام داده و در حال انجام است که مهمترین آن پروژه آزادراه مراغه-هشترود بوده که با پیگیری‌های انجام گرفته، در شهریور سال جاری ۴۵ کیلومتر از این آزادراه به زیر بار ترافیکی می‌رود. این آزادراه‌ها، شاهراه بزرگ ارتباطی منطقه بوده و مهمترین بستر برای سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

فرماندار ویژه مراغه‌ با اشاره به وجود ۱۸۶ روستا در مراغه از احداث ۳۵ کیلومتر راه روستایی در سال گذشته خبر داده و می‌افزاید: علی رغم پراکندگی بسیار بالای روستاها در این شهرستان، راه‌های دسترسی آن‌ها احداث شده و این اقدام ادامه دار خواهد بود.

به گزارش گردشگر آنلاین، وی با اشاره به افزایش دو برابری ظرفیت گازرسانی در شهرستان، اظهار می‌کند: ظرفیت گاز مراغه‌ تا ۲۵ سال آینده افزایش یافته و مردم و کارگاه‌های تولیدی شهرستان در این رابطه هیچگونه دغدغه‌ای نخواهند داشت.

وی می‌گوید: در جاده قدیمی مراغه-هشترود که به خاطر نبود کشش حجم بالای ترافیک با آمار بالای تصادفات رو به رو بودیم، اقداماتی چون تونل سازی، باکس گذاری، تعریض جاده و پل سازی انجام گرفته که تعدادی از آن‌ها به زودی افتتاح می‌شوند.

وی از شناسایی ۳۶ ژئوسایت در بخش‌های مختلف این شهرستان و به خصوص دامنه کوه سهند خبر داده و می‌گوید: درصدد تاسیس ژئوپارک در مراغه‌ هستیم تا این شهر تبدیل به یکی از پایگاه‌های مهم تاریخی کشور شود.

«مراغه» دروازه‌ای به سوی تاریخ

«مراغه» دروازه‌ای به سوی تاریخ

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.