• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

مراغه شهربرج مقبره‌های تاریخی/بی‌توجهی به اماکن تاریخی ادامه دارد

  • کد خبر : 1247
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۲۴
مراغه شهربرج مقبره‌های تاریخی/بی‌توجهی به اماکن تاریخی ادامه دارد
گردشگرآنلاین - تبریز- مراغه شهر برج مقبره‌های تاریخی بوده که متأسفانه این روزها فقط ۴ برج مقبره باقی مانده است و علاوه بر گذر زمان، ساخت و سازهای غیرمجاز انجام گرفته، این بناهای تاریخی را تهدید می‌کند.

به گزارش گردشگرآنلاین،  مراغه، شهر برج مقبره‌های تاریخی است که هر کدام نمودی از معماری اصیل و شگفت انگیز ایرانی است که به دوره ایلخانی و پیش از آن بازمی‌گردد اما متأسفانه برخی از این برج مقبره‌ها بر اثر گذشت زمان، رنگ نیستی بر خود دیده‌اند.

پژوهشگران تاریخ از وجود ۹ مقبره تاریخی در این شهر یاد می‌کنند که در طول تاریخ از بین رفته‌اند و حالا شهر برج مقبره‌های تاریخی، تنها ۴ برج مقبره را در آغوش گرفته است که علاوه بر گذر زمان، ساخت و سازهای انجام گرفته در اطراف این مقبره‌ها، آنها را بیشتر تهدید می‌کند.

ثبت ملی گنبدهای تاریخی شهر مراغه

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، با اشاره به ثبت ملی گنبدهای موجود در شهرستان گفت: گنبد سرخ مراغه در سال ۵۴۶ هجری قمری، گنبد مدور در سال ۵۶۸ هجری قمری، گنبد کبود در سال ۶۷۰ هجری قمری و گنبد غفاریه نیز در سال ۷۲۳ هجری قمری بنا شده‌اند.

احمد حمزه زاده ادامه داد: گنبد غفاریه در نهم مرداد ماه ۱۳۱۲، گنبد سرخ در پانزدهم دی ماه ۱۳۱۰، گنبد کبود در پانزدهم دی ماه ۱۳۱۰ و گنبد مدور مراغه نیز در پانزدهم دی ماه ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده اس

وی افزود: گنبد سرخ مراغه و یا گنبد قرمز در بخش غربی شهر واقع شده و از قدیمی‌ترین گنبدهای موجود تاریخی به شمار می‌رود. گنبد مدور نیز با معماری خاص ایلخانی از بناهای تاریخی در این شهر است که در دوره سلجوقیان بنا شده است.

حمزه زاده گفت: گنبد کبود و یا مقبره مادر هلاکوخان از زیباترین بناهای تاریخی در مرکز شهر تاریخی مراغه است.

وی افزود: از دیگر مقبره‌های پا بر جا در این شهر، می‌توان به گنبد غفاریه اشاره کرد که از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در این خطه نیز به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1247

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.