• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

مرحله سوم مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای به پایان رسید

  • کد خبر : 6154
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مرحله سوم مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای به پایان رسید

گردشگرآنلاین – سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر حفظ بافت تاریخی روستاها گفت: مرحله سوم مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای شهرستان سامان به پایان رسید.

به گزارش گردشگرآنلاین، علیرضا جیلان در بازدید از بافت تاریخی روستای یاسه‌چای شهرستان سامان تاکید کرد: عملیات اجرایی مرمت این روستای دالانی در پنج مرحله انجام می‌شود و تاکنون سه مرحله از طرح مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای به پایان رسیده و عملیات اجرایی بقیه مراحل در دستور کار این اداره‌کل است.

جیلان مجموع پیشرفت فیزیکی مرمت طرح بافت تاریخی روستای یاسه‌چای را ۴۰ درصد اعلام و تصریح کرد: برای اجرای این طرح تاکنون افزون‌بر ۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین و هزینه شده که ۹۰۰ میلیون ریال آن مختص مرحله سوم است.

وی یادآور شد: برای مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای تاکنون عملیات‌های شامل بام‌سازی و نصب عایق رطوبتی، اجرای اندود کاهگل حفاظتی، جداره‌سازی و اندود کاهگل رویه و انجام مرمت‌های اضطراری اجرا شده است.

روستای یاسه‌چای با کوچه‌های سرپوشیده متعلق به دوران صفویه است.

دالان‌های قدیمی و بافت معماری خاص، این روستای تاریخی را به یکی روستای هدف گردشگری تبدیل کرده است.

این روستای زیبا در حاشیه زاینده‌رود در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است

استان چهارمحال و بختیاری حدود ۹۰۰ روستا دارد که هر کدام از این روستاها از نظر گردشگری زیبایی خاصی دارد و تعداد بی‌شماری از این روستاها نیز دارای بافت‌های تاریخی است که باید به پتانسیل‌های گردشگری این روستاها توجه شود.

در شهرستان سامان تعدادی روستا وجود دارد که این روستاها در کنار رودخانه زاینده‌رود احداث شده‌اند و هر کدام زیبایی خاصی دارند.

تعدادی از این روستاها مانند روستای هوره، یاسه چای، سوادجان و… بافت‌های تاریخی دارند و از طرفی قرار گرفتن در کنار رودخانه خروشان زاینده‌رود و باغات گسترده منطقه زیبایی و جلوه خاص ایجاد کرده است. یاسه چای یکی از این روستاها است که از جاهای دیدنی شهرکرد به شمار می‌رود و در کنار زاینده‌رود و در ۵۲ کیلومتری شهرکرد و ۶۰ کیلومتری نجف‌آباد اصفهان واقع شده است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6154

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.