• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
8

مرمت آب ‌انبار دوبادگیر در گرمسار آغاز شد

  • کد خبر : 6804
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۵۷
مرمت آب ‌انبار دوبادگیر در گرمسار آغاز شد

گردشگرآنلاین – رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمسار گفت: عملیات مرمت آب انبار دوبادگیر نه‌حصار این شهرستان آغاز شد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، مهوش کمالی افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از این آب ‌انبار دوبادگیر در سال‌های گذشته، توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب، تخریب شده بود، عملیات مرمت و بازسازی این بنا در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمسار ادامه داد: اعتبار مرمت و بازسازی این بنا توسط نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی و اداره میراث‌فرهنگی شهرستان گرمسار تأمین شد.

کمالی افزود: آب انبار نه حصار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از معدود آب انبارهای استان سمنان است که دارای دو بادگیر است.

وی گفت: آغاز مرمت این بنای تاریخی باعث ایجاد نشاط در بین دوست‌داران میراث‌فرهنگی و علاقه‌مندان به حفظ هویت تاریخی شهرستان گرمسار شد زیرا از مطالبات فرهنگ‌دوستان منطقه بود.

آب انبار نه حصار گرمسار به شماره ۲۰۲۴۵ در روز ۲۷ آبان ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آب انبار ناسار یا همان نه حصار در جنوب قلعه ناسار گرمسار و در مجاورت جاده اصلی به روستا قرار گرفته است. سازنده این بنا طبق نوشته بالای سردر آب‌انبار مرحوم سیف‌الله معماریان سمنانی است. منبع اصلی، گنبدی شکل و آجرپوش و بر طاق آجری و ضربی طرفین استوار است.

در دو قسمت منبع این آب ‌انبار دوبادگیر برای خنک شدن آب زیر منبع در نظر گرفته ‌شده و منبع اصلی این آب انبار از نظر فیزیکی با سایر آب انبارهای استان متفاوت و در نوع خود بی‌نظیر است.

منبع: روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6804

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.