• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
4
سرپرست اداره میراث فرهنگی ورزنه:

مرمت آثار تاریخی ورزنه، ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

  • کد خبر : 8810
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
مرمت آثار تاریخی ورزنه، ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
گردشگرآنلاین - سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزنه گفت: برای مرمت آثار تاریخی ورزنه، ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در سفر رئیس‌جمهور به استان قول‌هایی در این زمینه داده شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، احمد شهباز درباره نیاز آثار تاریخی شهرستان ورزنه به مرمت، اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به استان اصفهان قول‌هایی در زمینه تخصیص اعتبار برای مرمت آثار تاریخی این شهرستان داده شد، اما هنوز چیزی به شکل رسمی ابلاغ نشده است. برای جذب و تخصیص اعتبار از طریق بحث تملک دارایی اقدام کرده‌ایم، اما هنوز از اعتبار سفر ریاست جمهوری که قرار است به این منظور اختصاص یابد چیزی اعلام نشده  که البته هنوز دیر نشده است.

وی افزود: بخشی از آثار تاریخی ورزنه نیاز به مرمت اضطراری دارند. آثاری مانند پل تاریخی ورزنه، مسجد جامع و قلعه قورتان نیاز اساسی به مرمت دارند به ویژه قلعه قورتان که اعتبار خوبی باید برای مرمت آن تخصیص یابد چراکه مساحت و تخریب این اثر بالا است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزنه، گفت: برای مرمت تمام آثار تاریخی، ۹ میلیارد تومان پیشنهاد تأمین اعتبار داده‌ایم. برای مثال تنها برای مرمت قلعه تاریخی قورتان به چند میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در سفر رئیس‌جمهور به استان، قول تأمین اعتبار داده شد و قضاوت در این باره هنوز زود است.

شهباز تصریح کرد: قدمت بالا، ارزش معماری و جاذبه توریستی سه شاخصه اصلی آثار تاریخی شهرستان ورزنه هستند که اغلب این آثار این سه شاخصه را دارا هستند. برای مثال مرمت قلعه تاریخی و هزارساله قورتان که دومین قلعه خشتی در ایران بعد از ارگ بَم است علاوه بر اینکه حفظ یک اثر تاریخی است در تقویت گردشگری و اقتصاد محلی منطقه و جذب توریست نیز تأثیر زیادی دارد. بنابراین مرمت یک اثر تاریخی صرفاً مرمت آن نیست، چراکه اقتصاد محلی و اشتغال‌زایی را نیز سبب می‌شود.

وی ادامه داد: پس به این نکته مهم باید توجه شود که مرمت آثار تاریخی در واقع سرمایه‌گذاری پایدار است و مسئولان باید این موضوع اساسی را در نظر بگیرند که مرمت این آثار هزینه در یک کار استهلاکی نیست.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزنه، خاطرنشان کرد: قلعه تاریخی قورتان بیشتر از آثار دیگر توریست جذب می‌کند. مسجد جامع، پل تاریخی و خانه تاریخی ورزنه که به موزه تبدیل شده در رتبه‌های بعدی جذب توریست هستند.

شهباز گفت: در شهرستان ورزنه حدود یکصد اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد ۲۵ اثر آن ثبت ملی هستند. از ۲۵ اثر ملی ثبت شده شهرستان ۱۰ اثر تاریخی نیاز به مرمت دارند.

وی افزود: شهرستان ورزنه پتانسیل بالایی در گردشگری دارد. این شهرستان علاوه بر داشتن آثار تاریخی فاخر دارای جاذبه‌های طبیعی مانند تالاب گاوخونی بوده که مقصد گردشگران زیادی است. به همین دلایل انتظار می‌رود دولت به این مقوله مهم توجه ویژه کند، چراکه گردشگری اقتصاد منطقه را پویا می‌کند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.