• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

مرمت آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی

  • کد خبر : 7657
  • 20 آوریل 2022 - 20:47
مرمت آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی

گردشگرآنلاین – بهره‌برداری از آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به عنوان بنایی وقفی که در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه است، اکنون به مدت ۱۵ سال در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان قرار می‌گیرد تا مرمت آن آغاز شود و ظرفیت استان را در گردشگری عرفانی بیش از پیش تقویت کند.

به گزارش گردشگرآنلاین – دنیای رازگونه عرفان، همواره بهترین فرزندان خود را به سلامت راهیِ جهان افکار بلند و معانی متعالی حقیقت کرده است. هفت شهر عشق عطار را بسیاری از این فرزندان پیمودند که در نهایت نتیجه آن بزرگانی چون شیخ علاءالدوله سمنانی شد.

این عارف، در خانواده‌ای اصیل، قدیمی و صاحب علم و ثروت  متولد شد که شغل اصلی آنان دیوانی بود. علاءالدوله نیز در ۱۵ سالگی تحصیل را ترک کرد و برای ۹ سال به سمت دیوانی در دربار شاهزاده ارغون مشغول شد. روزی در میان جنگی که بین شاهزاده ارغون و عمویش «تکودا» در قزوین رویداد، ناگهان جذبه‌ای غریب بر علاءالدوله پدید آمد، به طوری که در میان میدان جنگ مات و مبهوت ماند. گویا حجاب‌ها را از جلوی دیده‌اش کنار زده بودند و حقایق را به عینه تماشا می‌کرد.

همین رویداد از او عارفی بزرگ ساخت که شاگردان زیادی مانند شیخ محمود مزدقانی پرورد و بزرگانی چون خواجوی کرمانی، امیر اقبال سیستانی، سلمان ساوجی و اشرف الدین سمنانی مریدش بودند.

بنای آرامگاه این عارف بزرگ متعلق به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان است. وضعیت این بنای تاریخی مطلوب نیست و بخش هایی از آن در حال تخریب می‌باشد. گذشته از ارزش میراثی، با توجه به اینکه زیبایی آرامگاه بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی تجربه‌های شیرینی در جذب گردشگران به استان سمنان را رقم زده است، مرمت این بنا نیز می‌تواند تکمیل کننده بسته گردشگری عرفانی استان سمنان باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه  گفت: خانقاه شیخ علاءالدوله سمنانی مربوط به دوره ایلخانی و بازمانده معماری اواخر قرن هشتم است که در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شماره ثبت ۳۲۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

امیر امیدیان بیان کرد: از مشکلات و موانع مهم در مرمت این بنا، فرونشست زمین است که همواره بیشترین اثر تخریبی را بر بنای تاریخی می‌گذارد.

وی افزود: ترک‌های متعددی در این بنا وجود دارد اما به دلیل مرمت‌های جزئی که به مرور زمان انجام شد، به صورت یکپارچه پا بر جا است و فرونریخته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه گفت: اکنون گروه مرمت «ایسکارسو» در حال مطالعه بر روی فرونشست زمین و مرمت اساسی این بنا است به طوری که فرونشست زمین به زودی باعث تخریب این بنا نشود.

وی افزود: دلیل تعویق در مرمت این بنا طی سال‌های گذشته، این است که این بنا وقفی و در اختیار اوقاف و امور خیریه است اما به تازگی موضوع تفاهم‌نامه‌ای در خصوص واگذاری ۱۵ ساله آن به میراث فرهنگی مطرح است.

 واگذری ۱۵ ساله آرامگاه شیخ‌ علاءالدوله به میراث فرهنگی

فرماندار سرخه گفت: اختلاف نظر بین سازمان اوقاف و امور خیریه استان سمنان به عنوان متولی این بقعه، و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان باعث تأخیر در این عملیات شده بود.

فرماندار سرخه افزود: مقرر شد طی تفاهم‌نامه‌ای، سازمان اوقاف و امور خیریه استان سمنان، بهره‌برداری از آرامگاه شیخ‌علاءالدوله سمنانی را برای ۱۵ سال به میراث فرهنگی بسپارد و میراث فرهنگی نیز آن را مرمت و بهسازی کند و پیش‌بینی می‌شود این عملیات در نیمه نخست امسال آغاز شود.

مجوز بهره‌برداری اداره میراث فرهنگی از آرامگاه شیخ‌علاءالدوله صادر شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان ابراز داشت: بر اساس تقاضای اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، مجوز واگذاری بهره‌برداری از آرامگاه شیخ‌علاءالدوله به این اداره کل برای مدت ۱۵ سال صادر شد.

حجت‌الاسلام اسماعیل تدینی با بیان اینکه مجوز یادشده اواخر سال گذشته صادر شد ابراز داشت: اکنون از نظر سازمان اوقاف و امور خیریه، منعی برای بهره‌برداری اداره میراث فرهنگی از آرامگاه شیخ‌علاءالدوله وجود ندارد و این اداره کل می‌تواند اعتبار مورد نیاز را تأمین و مرمت را آغاز کند.

 

 

بهره‌برداری ۱۵ ساله از نظر میراث فرهنگی بی‌فایده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان نیز گفت: واگذاری ۱۵ ساله آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به این اداره کل بی‌فایده است و لازم است این واگذاری به طور کلی و برای همیشه انجام شود اما سازمان اوقاف و امور خیریه با این واگذاری موافقت نمی‌کند.

امیر کرم‌زاده بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی سمنان به دلیل رسالت و وظیفه خود در محافظت از بناهای تاریخی، این آرامگاه را همانطور که در اختیار اوقاف است و بدون چشم‌داشت مرمت می‌کند.

وی افزود: ۱۰ میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی میراث فرهنگی به مرمت این مجموعه اختصاص داده شد و برای اختصاص سه میلیارد دیگر نیز تلاش می‌شود و مرمت آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: اینکه بهره‌برداری از آرامگاه شیخ علاءالدوله در ازای مرمت به بخش خصوصی واگذار شود منطقی و شدنی نیست زیرا برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد و این رویکرد اشتباه است.

کرم‌زاده بیان کرد: از طرفی بهره‌برداری ۱۵ ساله از این بنا برای اداره میراث فرهنگی نیز هزینه‌بردار است و توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه استان سمنان، کاروانسراها و بناهای تاریخی فاخر زیادی در اختیار دارد که می‌تواند در جذب گردشگر بسیار اثرگذار باشد اما آن‌ها را به میراث فرهنگی نمی‌سپارد و تنها در مورد بنایی مجوز صادر می‌کند که بهره‌برداری از آن توجیه منطقی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: بسیاری از بناهای تاریخی سمنان که باید متعلق به میراث فرهنگی باشد، از ابتدا سندش به نام دستگاهی دیگر صادر شده و مالکیتش از نظر قانونی برای آن دستگاه است و در چنین شرایطی، میراث فرهنگی به دلیل احساس وظیفه در قبال این اثر تاریخی، بدون چشم‌داشت از آن مراقبت می‌کند.

نگهداری از بناهای تاریخی، به عنوان هویت‌ ملی و فرهنگی، وظیفه‌ای همگانی و مطالبه همیشگی مردم است. گذر زمان همواره اثبات کرده است که مرمت این بناها، سرمایه‌گذاری فرهنگی پرسودی است که رضایت همگان را در پی دارد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7657

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.