• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

مرمت اضطراری آتشکده تاریخی دروار دامغان

  • کد خبر : 20779
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
مرمت اضطراری آتشکده تاریخی دروار دامغان
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از آغاز مرمت و سامان‌دهی بنای منسوب به آتشکده‌ی دروار در شهرستان دامغان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از سمنان، مجتبی اکبرپور با اعلام این خبر اظهار کرد: مرمت و ساماندهی آتشکده دروار دامغان با آواربرداری، کف سازی و اجرای پی‌بندی و استحکام‌بخشی جرزها و بدنه‌ها آغازشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: دوخت و دوز ترک‌ها، دیوارچینی با خشت و ملات گل برای بازپیرایی بخش‌های فروریخته، تثبیت اندودهای قدیمی و اجرای کاه‌گل بیرونی از دیگر عملیات اجرایی در راستای نجات بخشی اضطراری و مرمت این بنای تاریخی است.

وی اضافه کرد: با مرمت آتشکده روستای دروار، یکی از بناهای شاخص و با اهمیت منطقه تویه دروار و شهرستان دامغان که عمدتاً برای برپایی مراسم مذهبی در ایران باستان استفاده می‌شد، از تخریب نجات می‌یابد.

اکبرپور گفت: آتشکده دروار مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ۲۵۱۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

تویه دروار یکی از دهستان‌های شهرستان دامغان و متشکل از چندین روستا است که به فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر دامغان قرار گرفته است.

به گزارش گردشگر آنلاین، دامغان شهری است که در شمال شرق ایران و در استان سمنان واقع شده‌است. این شهر یکی از کهن‌ترین بصرفه ترین و باستانی‌ترین شهرهای پارتی ایران است که در شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت مومنیان در ایران بود. نام قدیم آن دِه‌مغان و صددروازه بوده‌است.

دامغان، زمانی با نام صد دروازه پایتخت دولت شاهنشاهی اشکانی بوده‌است. قدیمی‌ترین مسجد ایران به نام مسجد تاریخانه «چهل ستون» که ۱۳۰۰ سال قدمت دارد در این شهر قرار دارد. نام کهن دامغان «گومش یا قومش» در کتیبه سارگون دوم آشوری پات نانه آمده‌است یعنی شهری که ۹۹ نگهبان دروازه‌ها دارد. فاصله آن از دریای مازندران هفت روز راه به‌شمار رفته‌است.

نام دامغان از «ده» و «مغان» است. «ده» به معنای روستا است و «مغان» به معنای مگی است.

مرمت اضطراری آتشکده تاریخی دروار دامغان

مرمت اضطراری آتشکده تاریخی دروار دامغان

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20779

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.