• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5
مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه:

مرمت باغ اکبریه بیرجند به‌طور مستمر ادامه دارد

  • کد خبر : 9572
  • 01 آگوست 2022 - 11:57
مرمت باغ اکبریه بیرجند به‌طور مستمر ادامه دارد
گردشگرآنلاین - مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیرجند گفت: برنامه و فعالیت مرمت در باغ اکبریه تمام‌شدنی نیست و اقدامات مرمت و ساماندهی باغ به‌صورت مستمر و در طول سال ادامه دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمد جنتی‌فر افزود: از سال گذشته تاکنون ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای مرمت باغ اکبریه تخصیص یافته و هزینه شده است.

وی گفت: مرمت حمام پهلوی در حیاط اندرونی باغ، مرمت فضای یخچال باغ در ضلع شرقی، مرمت حصار شرقی باغ و ساماندهی تاسیسات الکتریکی و حفاظتی باغ از جمله اقدامات در دست انجام است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیرجند اظهار داشت: مرمت اضطراری و حفاظتی اندود گچ فضای موزه و سایر فضاهای داخلی عمارت، ساماندهی و حفاظت از فضای سبز باغ نیز در دست اقدام است.

وی افزود: یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای خرید تجهیزات حفاظت باغ اکبریه تخصیص یافته و هزینه شده و در حال حاضر فضای موزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، مشاهیر، نمایشگاه فرش دستباف و نگارخانه و فضاهای مختلف باغ فعال بوده و پذیرای گردشگران است.

جنتی‌فر گفت: به‌طور میانگین سالانه حدود ۸۵ هزار تا ۱۱۰ هزار نفر گردشگر ایرانی و خارجی از این مجموعه تاریخی در شهر بیرجند بازدید می‌کنند.

وی ادامه داد: احیای باغ اکبریه با کاربری اداره میراث فرهنگی و موزه بیرجند در سال ۱۳۷۲ موجب ایجاد تغییرات جدید در محوطه‌سازی باغ شد، این تغییرات شامل کف‌سازی آژیانه (سنگ فرش با قاب‌بندی آجری) در خیابان شمالی عمارت و محوطه اطراف حوض شمالی و ایجاد باغچه‌های گل در اطراف حوض بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیرجند گفت: با لایه‌برداری سنگ فرش، کف و آوار و نخاله‌های زیر آن، کف اولیه خیابان شمالی عمارت در حدود ۳۷ سانتیمتر پایین‌تر از آن آشکار شد و در نتایج به دست آمده از آواربرداری، آجرفرش تاریخی کف که در بسیاری از نقاط به‌صورت سالم باقی‌ مانده و حوض آب تاریخی به‌صورت سالم و گسترده در مقابل عمارت کشف شده است.

وی بیان کرد: حوض آب با طرح چلیپا و به ابعاد ۲۰ متر طول و ۱۰ متر عرض که چهار بخش چلیپای آن با طرح قوس‌های کلیل تزئین شده، در ضلع شمالی عمارت آشکار شده است.

جنتی‌فر گفت: به منظور بازگرداندن اصالت معماری و تاریخی مجموعه، کف‌سازی آجرفرش با استفاده از مصالح سنتی در محوطه شمالی عمارت با حفظ شواهد موجود تاریخی و در تراز کف اولیه انجام شد و حوض تاریخی که بخشی از نظام آب در باغ است، مرمت و احیا شده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای حاصل از این مرمت گفت: بازگشت اصالت معماری و تاریخی به اثر، بازگشت تناسب هندسی و ارتفاعی عمارت، حذف عامل رطوبت صعودی به جرزهای عمارت، احیای بخشی از عناصر معماری اصیل باغ ایرانی وابسته به نظام آب در باغ و احیای نقش منظری حوض و آب در باغ اکبریه از مهم‌ترین دستاوردها است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه خاطرنشان کرد: باغ تاریخی اکبریه که بنیان آن توسط خاندان علم و در دوره زندیه بنا نهاده شده و در دوره قاجاریه به اوج شکوه و معماری خود رسیده است، سال ۱۳۷۸ به دلیل ارزش‌های معماری، هنری و اجتماعی در پرونده باغ ایرانی فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

باغ اکبریه به همراه هشت باغ ایرانی سال ۱۳۹۰ در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

هر سال شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این مجموعه تاریخی دیدن می‌کنند و جزو چند اثر پربازدید خراسان جنوبی به‌ویژه در نوروز است.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9572

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.