• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
مدیرکل میراث‌فرهنگی زنجان:

مرمت تزیینات ایوان جنوبی گنبد سلطانیه آغاز شد

  • کد خبر : 1963
  • 17 نوامبر 2021 - 16:03
مرمت تزیینات ایوان جنوبی گنبد سلطانیه آغاز شد

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: فاز نخست مرمت تزیینات گچی در ایوان جنوبی گنبد سلطانیه آغاز شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از زنجان امیر ارجمند گفت: مرمت بخش‌های باقی‌مانده از تزیینات و طرح‌های هندسی و نقوش گره بر سطوح دیواره‌های جانبی و خوانا سازی، مستند نگاری، موزون‌سازی رنگی و لکه‌گیری و کاری در بخش‌های آجری بندکشی بین آجرها، مرمت آجرهای فرسوده و استحکام‌بخشی در ایوان جنوبی گنبد سلطانیه آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: اصول مرمت در سلطانیه در عین مطابقت با روش‌های بین‌المللی به‌نوعی ادامه‌دهنده و تداوم‌بخش هنر و فن‌های اصیل ایرانی است. ساماندهی و مرمت بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان است.

ارجمند افزود: مرمت‌های انجام‌شده در طی این سال‌ها به دلیل دقت و ظرافتی که در آن دیده‌شده، می‌تواند علاوه بر الگو بودن، سالهای متمادی ایستا و ماندگار باشند. انجام این مرمت‌ها با هدف بازگرداندن عظمت و شکوه گنبد تاریخی سلطانیه و معرفی بیش‌ازپیش آن به‌عنوان یک جاذبه معماری و فرهنگی زنجان صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: خوانا سازی تزیینات، نمایش آن برای گردشگران، حفظ و تثبیت آنها یکی از اقدامات مهم است که در بناها و سایت‌های تاریخی در جهت حفظ و معرفی بهتر باید انجام شود.

ارجمند گفت: آثار باقی‌مانده از دوران حکومت ایلخانان مغول در ایران دارای ویژگی‌های معماری جالبی بوده و گنبد سلطانیه زنجان یکی از بناهای مهم این دوران است که آرایه‌های معماری گوناگونی را در خود جای‌داده است.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.