• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

مرمت تزیینات کاخ چهلستون قزوین به پایان رسید

  • کد خبر : 2153
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
مرمت تزیینات کاخ چهلستون قزوین به پایان رسید

گردشگرآنلاین – معاون اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: مرحله اول مرمت تریینات کاخ چهلستون قزوین واقع در مجموعه دولتخانه صفوی به پایان رسید.

به گزارش گردشگرآنلاین از قزوین، احسان نورانی اعلام این خبر افزود: مرمت تزیینات این بنای تاریخی باشکوه از خرداد ماه امسال آغاز شده بود.

وی اظهار داشت: این مرحله از مرمت تزیینات این بنا شامل ترمیم ارسی ها، پاکسازی لایه های رنگ الحاقی ضلع شمالی، استحکام بخشی ارسی های آسیب دیده به همراه ترمیم آینه کاری ها، نقاشی های زیرشیروانی، مرمت شیرسر قاجاری و استحکام بخشی ساختار چوبی بوده است.

این مسوول گفت: مرحله اول مرمت تزیینات کاخ چهلستون قزوین با چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین انجام شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین همچنین اضافه کرد: برای مرحله بعدی مرمت تزیینات کاخ چهلستون درخواست اعتبار کردیم و به محض تخصیص دور جدید مرمت آغاز خواهد شد.

کاخ چهلستون یا عمارت کلاه فرنگی قزوین تنها کوشک به‌جای‌مانده از مجموعه‌ کاخ‌های سلطنتی دوره‌ی شاه‌طهماسب‌ صفوی در این شهر و یادگار پایتختی قزوین در این عصر است.

کاخ چهلستون قزوین در سال ۱۳۳۷ با شماره ثبت ۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کاخ چهل ستون یکی از زیباترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی شهر قزوین، در دوره صفویه بنا شده است. شاه تهماسب صفوی در سال ۹۵۱ (ه.ق) به دلیل حملات ترکان عثمانی تصمیم به انتقال پایتخت از تبریز به قزوین گرفت.

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون

شاه تهماسب به معماران برگزیده کشور دستور داد تا باغی به شکل مربع در آن بسازند و در میان آن عمارت‌های عالی، تالار، ایوان‌ها و حوض‌های زیبا بنا کنند. شاه تهماسب صفوی بنای آن را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته است که دارای پنجره‌های چوبی بسیار ظریف و زیبا می‌باشد. عمارت کلاه فرنگی به همراه سر در عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از باغ صفوی هستند. این باغ خیلی بزرگ بود، طول آن از خیابان واقع در شمال سبزه میدان کنونی تا حیاط نادری و عرض آن نیز از جلوی اداره پست و تلگراف تا دیوار غربی شعبه بانک ملی امتداد داشت ولی خیابان‌ها مقدار زیادی از این باغ را از بین برده و بخش بزرگی هم به نام سبزه میدان به گردشگاه عمومی اختصاص یافت.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.