• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

مرمت حمام تاریخی قلعه تیزک ابرکوه آغاز شد

  • کد خبر : 16334
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
مرمت حمام تاریخی قلعه تیزک ابرکوه آغاز شد
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه از آغاز مرمت حمام تاریخی قلعه تیزک خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین از یزد، جواد عادل با اعلام این خبر گفت: قسمت‌هایی از حمام تاریخی قلعه تیزک در جریان بارش‌های اخیر آسیب‌دیده بود که بازسازی و مرمت آن آغاز شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه طی بازدید از این قلعه تاریخی با اشاره به اینکه بررسی خسارت‌های بارش‌های اخیر به ابنیه تاریخی منطقه خصوصاً روستاهای فیروزآباد، احمدآباد و تیزک در دستور کار ویژه این اداره است، گفت: در اولین قدم مرمت و بازسازی قسمت‌های خسارت‌دیده حمام قلعه تیزک با همکاری دهیاری این روستا در دستور کار قرارگرفته است.

به گفته او مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این پروژه دیوارچینی، اجرای سقف و نمای بیرونی حمام است.

عادل ادامه داد: با توجه به ارزش بناهای عام‌المنفعه در بافت مسکونی قلعه‌ها، احیای آن‌ها موجب رونق مجدد قلعه‌ها و رشد صنعت گردشگری خواهد بود.

این حمام با پلان دایره‌ای دارای دو بخش مجزا بوده که توسط راهرویی از یکدیگر جداشده‌اند. بخش عمومی حمام دارای ۴ فضای نمره و بخش است. این قلعه و حمام آن به دستور میرزاعلی محمدخان پدر حاج خان در اواخر دوران قاجار در روستای تیزک در ۱۳ کیلومتری شمال غرب ابرکوه ساخته‌شده است.

قلعه تیزک ابرکوه در روستای تیزک واقع شده است. این روستا از توابع دهستان تیرجرد در شهرستان ابرکوه می‌باشد. روستای تیزک ابرکوه در حقیقت دشتی است که آب و هوای آن گرم و خشک می‌باشد. این روستای بسیار زیبا در ۱۲ کیلومتری شمال غرب شهرستان ابرکوه واقع شده است.

با تلاش مسئولین و ساکنین این قلعه، این بنای تاریخی مورد بازسازی قرار گرفته است. این بازسازی‌ها باعث شده است تا قلعه برای سال‌های زیادی پابرجا و استوار باقی بماند. درست در نقطه مقابل این قلعه یک سرداب قدیمی قرار گرفته است. بنای این سرداب به صورت پلان مربع شکل می‌باشد که دارای سقف گنبدی شکل می‌باشد. این سرداب در زمان‌های قدیم محل گذر آب قنات روستای تیزک بوده است.

مرمت حمام تاریخی قلعه تیزک ابرکوه آغاز شد

مرمت حمام تاریخی قلعه تیزک ابرکوه آغاز شد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16334

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.