• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

مرمت عمارت کمندی در بوشهر

  • کد خبر : 10451
  • 23 آگوست 2022 - 11:50
مرمت عمارت کمندی در بوشهر
گردشگرآنلاین - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر از مرمت عمارت کمندی با برآورد هزینه ۴۰ میلیارد ریال در استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین نصرالله ابراهیمی اظهار کرد: عمارت کمندی یکی از بناهای ثبتی شاخص، ارزشمند و با معماری خاص بافت قدیم بوشهر بوده که عملیات مرمت و سامان‌دهی آن آغاز شده است.

وی اضافه کرد: در جریان عملیات این پروژه کار استحکام بخشی، اندودبرداری، بندکشی، تعویض کلاف‌های فرسوده، تقویت پی، کف‌سازی، گچ‌کاری، تاسیسات برقی و کارهای چوبی درب و پنجره‌ها انجام خواهد شد.

معاون میراث‌فرهنگی استان بوشهر تصریح کرد: برآورد هزینه ما برای مرمت این عمارت ۴۰ میلیارد ریال بوده که با واگذاری به بخش خصوصی، عملیات اجرایی و آغاز شده است.

ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به روند مرمت و به منظور کیفیت بخشی به احیای ضابطه‌مند بنا، تلاش خواهیم کرد تا در سال آینده این پروژه به اتمام برسد و با کاربری پذیرایی اقامتی فعال شود که به توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان نیز کمک خواهد کرد.

عمارت کمندی مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر، خیابان انقلاب، کوچه روبروی بانک مسکن واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۴۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وجود معابد و کاخ‌های سلسله‌های بزرگ و مشهور گذشته در نقاط مختلف این استان نشان از تاریخ کهن این استان (عیلامی‌ها و تمدن بین‌النهرین) دارد. معبد ریشهر در کنار بندر بوشهر، کاخ بردک سیاه بین درودگاه و آب‌پخش نمونه‌هایی ازاین آثار کهن است. به علاوه، مردم استان بوشهر به‌عنوان نماد مبارزه با استعمار شناخته می‌شوند به‌طوری که روز ۱۲ شهریور، که سالروز کشته شدن رئیس‌علی دلواری است، را به افتخار او در تقویم به‌عنوان روز ملی مبارزه با استعمار نام نهاده‌اند.

این استان میدان‌ها نفتی و گازی بزرگ و نیروگاه‌های متعددی دارد. از ظرفیت‌های گردشگری این استان می‌توان به سواحل خلیج فارس، طبیعت بکر و نخلستان‌ها، مانند آب‌پخش، و بازارهای تجاری عرضه اجناس اشاره کرد. از جاذبه‌های تاریخی این استان با توجه به قدمتشان می‌توان به کاخ بردک سیاه، آرامگاه گورستان صخره‌ای سیراف، گورستان شغاب و مسجد و گورستان پالمیریان اشاره کرد.

منبع: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.