• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
رئیس اداره میراث فرهنگی تیران و کرون:

مرمت قلعه قمیشلو ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

  • کد خبر : 9382
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۳
مرمت قلعه قمیشلو ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون، گفت: به دلیل وسعت زیاد قلعه تاریخی قمیشلو، اعتباراتِ محدود کنونی نمی‌تواند جوابگوی مرمت کامل آن باشد و برای مرمت قلعه قمیشلو نیاز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.
به گزارش گردشگرآنلاین، محسن مظاهری درباره وضعیت آثار تاریخی و گردشگری شهرستان تیران و کرون، اظهار کرد: تا کنون بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی ارزشمند در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۲۷ اثر به ثبت ملی رسیده است. این آثار شامل خانه‌های تاریخی، مساجد، سنگ نگاره‌ها و محوطه‌های باستانی می‌شود. شاخص‌ترین اثر تاریخی تیران و کرون قلعه قمیشلو واقع در پارک ملی به همین نام است که این قلعه زمان قاجار و توسط ضل‌السلطان ساخته شده است.
وی افزود: قدیمی‌ترین آثار تاریخی تیران و کرون محوطه‌های باستانی و سنگ نگاره‌ها هستند که حدود ۷ هزار سال قدمت دارند. بخشی از این آثار تاریخی تحت مالکیت بخش خصوصی است که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی عملیات مرمت برخی از بناها را انجام می‌دهند. اما یک سری از آثار تاریخی مربوط به محوطه‌های باستانی و سنگ نگاره‌ها هستند که نیاز به مرمت ندارند، اما برخی از آثار شامل کاروانسراها، مساجد و قلعه‌ها می‌شوند که نیاز به مرمت دارند.
 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون، گفت: در صدد هستیم که با جذب اعتبارات و کمک‌های شهرستانی به مرمت آثار تاریخی بپردازیم. برای مثال برای مرمت قلعه قمیشلو نیاز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است و در کل برای مرمت آثاری که نیاز به مرمت دارند به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اکثر تخریب‌ها در آثار تاریخی علل طبیعی(باد و باران) دارند.
مظاهری ادامه داد: مرمت قلعه قمیشلو را در چند فاز تعریف کرده‌ایم و به دلیل محدودیت اعتبارات تنها چند فاز مرمت آن انجام شده است، اما به دلیل وسعت زیاد قلعه، اعتباراتِ محدود کنونی نمی‌تواند جوابگوی مرمت کامل آن باشد. وسعت این قلعه تاریخی و زیبا ۱۰ هزار متر مربع است که ۱۱۰ اتاق و ۱۱ حیاط کوچک و بزرگ دارد و در کنار آن باغ زیبایی وجود دارد.
وی با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری تیران و کرون در سه سال گذشته رو به بهبودی رفته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه این شهرستان در محور مواصلاتی قرار داشته و بین استان‌های چهار محال و بختیاری، لرستان و اصفهان قرار دارد نگاه مثبتی درباره زیرساخت‌های گردشگری تیران و کرون وجود دارد و در دولت جدید توجه به این زیرساخت‌ها بیشتر شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون، افزود: شاخص‌ترین اثر تاریخی این شهرستان قلعه قمیشلو بوده و درخواست برای بازدید از این قلعه زیاد است، اما با توجه به اینکه قلعه قمیشلو در منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع قرار دارد و برای ورود به این مناطق محدودیت وجود دارد و باید ضوابط زیست محیطی رعایت شود، مردم و گردشگران کمتر می‌توانند از این قلعه دیدن کنند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که پارک ملی قمیشلو کهن‌ترین منطقه حفاظت شده جهان است.
مظاهری گفت: آثار تاریخی شاخص دیگری مانند شهر زیرزمینی کُرد علیا و سد خمیران گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. جاذبه‌های گردشگری مذهبی مانند امامزاده احمد در تیران و کرون داریم که مورد استقبال گردشگران مذهبی قرار می‌گیرد. چشمه مرغاب، پارک ملی و طبیعت دالان کوه جزءِ جاذبه‌های طبیعی و میراث طبیعی این شهرستان هستند.
وی اظهار کرد: دیدِ شهرستانی و استانی نسبت به گردشگری غرب استان چند سال است که بهبود پیدا کرده و تنها مانع اداره میراث کمبود اعتبارات است. بر اساس میزان اعتباری که تعلق می‌گیرد می‌توانیم از ظرفیت‌های گردشگری استفاده کنیم. البته چند سال است که با تلاش مداوم، بخش خصوصی را وارد موضوع استفاده از ظرفیت‌های گردشگری کرده‌ایم و پتانسیل گردشگری از حالت بالقوه به فعل تبدیل شده است و با ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی و مجتمع‌های بین راهی تحول خوبی در این بخش داشته‌ایم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون، گفت: در حال حاضر در این شهرستان ۵ اقامتگاه بومگردی وجود دارد و این در حالی است که تا چند سال گذشته تیران و کرون هیچ فضای اقامتی نداشت، اما اکنون می‌توانیم در هر شبانه‌روز یکصد نفر را اقامت دهیم. البته وضعیت شهرستان به شکلی است که توجیه اقتصادی برای ایجاد هتل و مهمان‌پذیر وجود ندارد.
مظاهری افزود: در دو سال گذشته شرایط کرونایی، رکود بسیار بدی را در گردشگری رقم زد و در حال حاضر ظرفیت اقامتی شهرستان کافی است، اما در تلاش هستیم تا دو سال آینده ۷ اقامتگاه گردشگری دیگر به ظرفیت اقامتی تیران و کرون اضافه کنیم.
وی تصریح کرد: در سال، ۶۰۰ گردشگر خارجی و ۸۰ هزار گردشگر داخلی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تیران و کرون بازدید می‌کنند که این آمار شامل مسافران عبوری از شهرستان نمی‌شود.
محلی برای عرضه و فروش صنایع‌دستی نداریم
مظاهری درباره وضعیت صنایع دستی شهرستان تیران و کرون، گفت: وضعیت صنایع دستی تقریباً مساعد است، اما مشکلاتی هم در این بخش داریم. مشکل اصلی صنایع دستی شهرستان این است که هنوز جایگاهی برای عرضه و فروش این صنایع نداریم، اما از نظر تعداد هنرمندان و رشته‌های مختلف جزء شهرستان‌های شاخص هستیم. ورود اشیاءِ بی‌کیفیت داخلی از دیگر مشکلات صنایع دستی است. در رشته‌هایی مانند زنگوله، کلون سازی و تنورسازی شاخص هستیم و این رشته‌های مختص تیران و کرون است. منبت‌کاری، معرق، فیروزه‌کوبی، میناکاری، ملیله‌سازی و قلم‌زنی از دیگر رشته‌های صنایع دستی شهرستان است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون، افزود: ۲۵ رشته فعال در صنایع دستی داریم که در این رشته‌ها بیش از ۲۵۰ هنرمند مشغول به کار هستند. برخی از این هنرمندان بیمه هستند و چند سال است که سهمیه بیمه تأمین اجتماعی داده نشده تا بتوانیم مابقی هنرمندان را بیمه کنیم. اکنون ۱۰۰ نفر متقاضی برای بیمه داریم که درخواست آنان در حال بررسی و پیگیری است.
وی کمبود اعتبارات را مهم‌ترین مشکل پیش‌روی اداره میراث فرهنگی تیران و کرون دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مرمت آثار تاریخی هزینه زیادی دارد، نیاز به اعتبارات خوبی داریم تا بتوانیم به آثار تاریخی رسیدگی کنیم. در بحث صنایع دستی با مشکل عرضه محصولات و نداشتن بازار فروش مواجه هستیم و در بخش گردشگری تقاضای بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری زیاد است، اما موانع و بروکراسی اداری سدی در برابر این سرمایه‌گذاران است که کاهش این بروکراسی اداری ضروری است.
مظاهری افزود: در سفر رئیس جمهور به استان اصفهان ۱۱ میلیارد تومان اعتبارِ میراث فرهنگی برای تیران و کرون تخصیص یافته، اما هنوز این بودجه ابلاغ نشده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.