• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
مدیرکل میراث‌ فرهنگی آذربایجان شرقی خبر داد:

مرمت و ساماندهی مقبره شیخ شهاب الدین اهری

  • کد خبر : 16365
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۱۱
مرمت و ساماندهی مقبره شیخ شهاب الدین اهری
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی از مرمت و ساماندهی مقبره شیخ شهاب الدین اهری خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین ازآذربایجان شرقی، احمد حمزه‌زاده ضمن اعلام این خبر گفت: باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری از جمله ابنیه تاریخی ارزشمند استان است که به صورت مستمر توسط کارشناسان حوزه میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی مورد مرمت و حفاظت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در ادامه عملیات مرمتی و حفاظتی مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری، اقداماتی نظیر اصلاح و مرمت سنگ‌های نمای پیرامونی، مرمت کف فرش محوطه داخل حصار سنگی و اصلاح ویترین‌های موزه‌ای محوطه در حال انجام است.

حمزه‌زاده اظهار کرد: در این مرحله از اقدامات عملیاتی نماهای آجری مرمت و بندکشی و سرویس‌های بهداشتی مرمت و تکمیل شده‌اند.

شیخ شهاب‌الدین اهری عارف و شاعر قرن هفتم هجری قمری بوده‌است. در اکثر کتب قدیمی، شیخ شهاب‌الدین را با نام‌های شهاب‌الدین محمود تبریزی و شهاب‌الدین محمود التبریزی العتیقی الاهری نام برده‌اند. لقب شهاب‌الدین توسط استاد و مرشد وی، شیخ رکن‌الدین سجاسی به وی اعطا شده‌است.

تاریخ ولادت وی بر اساس اولین بیت از اشعارش که توسط مرحوم کاشفی اهری از روی نسخه خطی کتاب تذکره الاوصیاء منسوب به بابارحمت الله اهری، استنساخ شده‌است. ماه شعبان۵۸۰ هجری قمری است و مدت عمروی۸۵سال می‌باشد.

نام پدر وی بر اساس نوشته‌ها احمد می‌باشد که ملقب به عبداللطیف بوده‌است و همچنین از مادرش در اشعار خود با نام عصمت یاد می‌کند: دو سیصد بود بگذشته ز هجرت برفتش از جهان آن مام عصمت که ظاهراً در سال ۶۰۰ هجری از دنیا رفته‌است. عصمت بعداً نیز صاحب دو فرزند بنامهای محمد و فاطمه گردید. محمود در سن ۲۰ سالگی مادرش را از دست داد.

زادگاه شهاب الدین شهر اهر در استان آذربایجان شرقی است. حضرت شیخ در اشعار خود از سیاهان کوه نام می‌برد که به احتمال قوی همان قره داغ می‌باشد که نام سابق ارسباران بوده که مرکز آن شهرستان اهر می‌باشد. سیاهان کوه را منزل ببودم ز آهوی چمن شیرش بخوردم.

مرمت و ساماندهی مقبره شیخ شهاب الدین اهری

مرمت و ساماندهی مقبره شیخ شهاب الدین اهری

منبع: اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16365

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.