• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان خبر داد:

مرمت پل تاریخی چالانچولان

  • کد خبر : 9319
  • 25 جولای 2022 - 9:55
مرمت پل تاریخی چالانچولان
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از عملیات مرمت و استحکام‌بخشی پل تاریخی چالانچولان در دورود خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، سید امین قاسمی، اظهار کرد: ‌در این عملیات زیرساخت تاریخی پل چالانچولان که طی سالیان گذشته دچار آسیب شده بود، مورد مرمت و استحکام‌بخشی قرار گرفت همچنین بخش جنوب‌شرقی این بستر هم استحکام‌بخشی شد.

وی تصریح کرد: ‌ازآنجایی‌که هم‌اکنون استان لرستان در آستانه خشکسالی قرار دارد، لذا ضروری است هرچه زودتر نسبت به استحکام‌بخشی زیرساخت پل‌ها اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان خاطرنشان کرد: پل تاریخی چالانچولان مربوط به دوره ساسانیان بوده که در دورود واقع شده‌ و این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ به شماره ۱۹۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل چالان چولان مربوط به دوره ساسانیان است و در جاده بروجرد به‌خرم‌آباد، مجاور پاسگاه انتظامی‌چالان‌چولان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چالان چولان یادآور یک رویداد مهم تاریخی است. در جنگ دوم جهانی، زمانی که ایران به اشغال ارتش متفقین درآمده بود، آمریکایی‌ها از راه همین پل کمک‌های خود را به ارتش گرفتار شده‌ی شوروی می‌رساندند. جاده‌ای که از روی این پل می‌گذرد، در آن رویداد نقشی کلیدی و مهم داشت.
اما چالان چولان به چه معناست؟ در گویش لُری، به جای خالی و ساکت «چول» گفته می‌شود. چالان نیز جمع چاله است. پس شاید از آن‌رو نام گستره را چنین گذاشته‌اند تا به ناهمواری‌های پیرامونش اشاره کرده باشند.
باستان‌شناسان بی‌گمان‌ (:مطمئن‌)اند که پل چالان چولان بر شالوده و بنیان پلی از روزگار ساسانیان ساخته شده است. این را از روی پایه‌های پل و شیوه‌ی ساخت آن دریافته‌اند. اما پل کنونی در روزگار صفویه، در سده‌ی یازدهم مهی، بنا شده و در دوره‌ی قاجار بازسازی اساسی شده است. چالان چولان سازه‌ای استوار، زیبا و شکوهمند است که به آن گستره دیده‌وری بسیار بخشیده است.

پل چالان چولان، با نام خوش‌آهنگش، پنج پایه دارد و شش تاق. درازای آن به ۱۲۰ متر می‌رسد و از این دید پلی طولانی است. پایه‌ها دارای آب‌شکن هستند. حفره‌هایی که در زمان ساخت پل برآورده‌اند، شیوه‌ای اثرگذار برای گرفتن نمناکی پایه‌های پل است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9319

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.