• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

مرمت کهن‌ترین زیلوی کشور در موزه زیلوی میبد

  • کد خبر : 10201
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
مرمت کهن‌ترین زیلوی کشور در موزه زیلوی میبد
گردشگرآنلاین - رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از مرمت کهن‌ترین زیلوی کشور در موزه زیلوی میبد خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، الهه خاکباز الوندیان با اعلام این خبر گفت: «قدیمی‌ترین زیلوی کشور متعلق به مسجد جامع میبد به تاریخ ۸۰۸ هـ. ق در موزه زیلوی میبد واقع در کاروانسرای شاه‌عباسی این شهرستان نگهداری می‌شود.»

رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: «در راستای برنامه‌های حفاظت و مرمت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و این اداره‌کل در سال جاری، مرمت این اثر ارزشمند در اولویت‌های امور حفاظت و مرمت آثار استان قرار گرفت.»

خاکباز الوندیان گفت: «این اثر ارزشمند تنها زیلوی سه رنگ در ایران بارنگ‌های سفید، آبی و قرمز است که در ابعاد ۷۴۰ در ۳۱۴ سانتیمتر با بیست‌وچهار نقش سجاده‌ای، در دو ردیف ۱۲ تایی متناسب بافرش انداز ایوان مسجد جامع میبد بافته‌ شده است.»

او در خصوص روند حفاظتی و مرمتی این زیلوی تاریخی گفت: «مستندنگاری و آسیب‌نگاری، پاک‌سازی و تمیزکاری به روش‌های اصولی، ساپورت بخش‌های کمبود، مرمت بخش‌های کمبود و پارگی به روش دوخت و دوز و تثبیت تاروپود بخش‌های سست شده، طراحی، اصلاح، ساخت و نصب پایه‌ها و تکیه‌گاه ویترین محل نمایش اثر مهم‌ترین اقدامات در اجرای مرمت آن است.»

رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: «مراحل پایانی حفاظت و مرمت این اثر در حال انجام است و پس از اتمام مرمت در یک نشست تخصصی نحوه برخورد حفاظتی و مرمتی با آن ارائه خواهد شد.»

این زیلو با نظارت اداره‌کل موزه‌های کشور و کارشناس مسئول مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد توسط متخصصان امر مرمت آثار تاریخی و فرهنگی مرمت‌ شده است.

زیلو نوعی زیرانداز و کف‌پوش دست‌بافت است که با نخ پنبه بافته می‌شود که به‌علت خنکی پنبه، مناسب مناطق کویری است و شباهت زیادی به گلیم دارد؛ با این تفاوت که گلیم از پشم بافته می‌شود.

ین زیرانداز در برخی مناطق ایران استفاده می‌شود. زیلو محصولی قدیمی و تاریخی‌ست که حتی ناصر خسرو در سفرنامه‌اش، به ۵۰۰ کارگاه بافت آن اشاره می‌کند.

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10201

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.