• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

مرمت ۱۵ اثر تاریخی در زنجان

  • کد خبر : 7569
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
مرمت ۱۵ اثر تاریخی در زنجان

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: ۱۵ اثر تاریخی استان در سال گذشته مرمت شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، امیر ارجمند افزود: پارسال ۱۵ مورد عملیات مرمت بناهای تاریخی در استان توسط کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی استان انجام شد و توجه مطلوبی به مرمت و احیای آثار تاریخی صورت گرفت که فعالیت‌های انجام‌ شده در سطح استان در این حوزه بسیار مطلوب بوده است.

وی تصریح کرد: طی شش ماهه اول پارسال، بخشی از عمارت تاریخی ذوالفقاری، کف‌سازی معبد داش‌کسن، کاروانسرای نیک‌پی، ساماندهی معابر روستای گردشگری گلابر، ساماندهی بافت روستای قوزلو، مرمت بخشی از آرامگاه چلبی‌اوغلو، ساماندهی و مرمت بخشی از قلعه سانسیز، مرمت گنبد و دیوارهای موزه باستان‌شناسی ابهر، تجهیز موزه چهرآباد و … مرمت شد.

این مسئول بیان کرد: طی شش ماهه دوم پارسال نیز بخشی از راسته اصلی بازار، مسجد چهل‌ستون، بافت تاریخی و غیره مرمت شد که امسال نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: هر یک از آثار تاریخی، بخشی از فرهنگ و تمدن کهن زنجان است، فعالیت‌‏های مهمی در بخش‏‌های مختلف به‌ویژه در مرمت و حفظ آثار انجام‌ شده که معرفی به همگان، هدف اصلی بعد از مرمت بناهای تاریخی استان توسط کارشناسان زبده است.

شهر تاریخی زنجان به لحاظ وجود مقاومتهای مردمی و منطقه‌ای در مقابل سپاهیان اسلام از شهرهای دشوارگشا بوده‌است، در سال ۲۴ هجری قمری به دست براء بن عازب سردار تخریب شده، که این محل خاستگاه اولیه بوده و در شمال شرقی شهر فعلی قرار داشته‌است. آثار و بقایای نخستین استقرار شهر که د راصطلاح کهن‌دژ نامیده می‌شود تا سال ۱۳۰۰ خورشیدی پابرجا بوده و در جریان ساختمان (خیابان فرهنگ) تسطیح شده‌است. قبرستان شهر در حد جنوب شرقی محل استقرار و در داخل حد طبیعی سیلاب شرق شهر منطبق بر (خیابان امام) فعلی تا (فدائیان اسلام) بوده‌است.

در احیاء مجدد و گسترش آن، در اوایل دوران اسلامی، شهر اندکی به طرف غرب استقرار نخستین، در ساحل چپ سیلاب قدیمی که امروزه منطبق بر خیابان استانداری است کشیده شد، برجستگی کهن‌دژ این دوره در محله فعلی (نصرالله خان) بوده که در سال ۱۳۴۰ تسطیح و محل آن به دبیرستان‌های دخترانه تبدیل شده‌است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7569

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.