• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

مسابقات مهارت آزاد ملیله سازی ملی در زنجان درصدد شناسایی نخبگان است

  • کد خبر : 5739
  • 30 ژانویه 2022 - 12:45
مسابقات مهارت آزاد ملیله سازی ملی در زنجان درصدد شناسایی نخبگان است

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: اولین دوره مسابقات مهارت آزاد در رشته ملیله‌سازی در سطح کشوری و با هدف شناسایی استادکاران و نخبگان ملیله‌سازی برگزار می شود م علاقمندان می توانند در مهلت باقیمانده نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین، امیر ارجمند افزود: علت برگزاری  مسابقات ملیله سازی این است که زنجان در سال ۹۸ از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان شهر جهانی ملیله انتخاب و معرفی‌شده است.

وی اضافه کرد: این رخداد مهم با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان و سایر دستگاه‌های دیگر مسابقات کشوری ملیله‌سازی در زنجان برگزار می ­شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ادامه داد: مهلت ثبت‌نام منتخبان استان‌ها در این مسابقات از ۴ تا ۱۲ بهمن سال جاری اعلام شده بود و این مسابقات روز پنجشنبه ۲۸ همین ماه، به صورت حضوری و آزمون عملی نیز در همان روز و در مدت زمان هشت ساعت برگزار خواهد شد.

ارجمند با بیان اینکه نفرات منتخب از هر استان یک یا ۲ نفر در این مسابقات حضور پیدا خواهند کرد افزود: منتخبین استان‌ها برای ثبت‌نام در این مسابقات می‌توانند به  آدرس اینترنتی www.zntvto.ir/Olympiad مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: اولین دوره مسابقات آزاد مهارت ملیله سازی کشوری به میزبانی استان زنجان توسط اداره آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان برگزار می‌شود که در برگزاری این مسابقه کشوری معاونت صنایع‌دستی و سایر دستگاه‌های دیگر همکاری می­ کنند.

  • بر اساس برخی مستندات باستان شناسان ریشه هنر ملیله سازی در ایران را در آثار متعلق به هخامنشیان پیدا کرده‌اند.
  • در دوره‌ی ساسانی فلزکاران به خصوص کسانی که دستی در نقره سازی داشتند ظروف با ارزشی را با ذوق و سلیقه‌ی هنری خود برای قشر مرفه جامعه ساختند و گا‌ها آن‌ها را با سنگ‌هایی قیمتی تزئین می‌کردند ولی متاسفانه برخی از این آثار به دلیل حمله اعراب به غنیمت برده شد.
  •  به طور کلی آثاری که از کاوش‌های باستان شناسان از مناطقی مانند شوش و همدان و گنجینه‌ی جیحون به دست آمد نشان می‌دهد که ملیله کاری در ایران مربوط به قبل از میلاد است.
  • در کتابی به نام شاهکار‌های هنر ایران، پرفسور آرتور اپهام پوپ در ضمن اشاره به زرگری و نقره کاری، بیان کرده است که در قرن ۱۲ میلادی آثاری از ملیله سازی وجود داشته است. اما از آنجا که آثار ملیله کاری از طلا و نقره را به راحتی می‌توانستند آب کنند و مجددا مورد استفاده قرار دهند، اشیا و آثاری از آن زمان به یادگار نمانده است.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.