• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

معاون استاندار سمنان: همکاری مردم نخستین گام در ثبت جهانی بسطام است

  • کد خبر : 9963
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
معاون استاندار سمنان: همکاری مردم نخستین گام در ثبت جهانی بسطام است
گردشگرآنلاین - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان در نخستین گام به همکاری و همراهی مردم بومی منطقه نیاز دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمد حمیدی در نشست کارگروه ثبت مجموعه تاریخی بسطام و خرقان در فهرست میراث جهانی یونسکو، توجیه مردم منطقه را نخستین مسئله‌ای دانست که مسوولان در مسیر ثبت جهانی آثار تاریخی با آن رو به رو می‌شوند.

وی افزود: در این راه مردم باید به منظور رعایت ضوابط و قوانین خاص آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی هزینه‌هایی را بپردازند در نتیجه همکاری آن‌ها در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه با ثبت مجموعه تاریخی در فهرست میراث جهانی مشکلات مردم نیز برطرف می‌شود، تصریح کرد: بسطام پس از ثبت جهانی نه تنها در کشور بلکه در دنیا شناخته می‌شود و تعداد گردشگران خارجی بازدید کننده از این شهر به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

معاون استاندار سمنان با تأکید بر ضرورت همکاری بزرگان، افراد بانفوذ و مسوولان محلی برای توجیه مردم منطقه درباره اهمیت ثبت جهانی مجموعه تاریخی، یادآور شد: همکاری مردم باید پس از ثبت جهانی نیز ادامه داد باشد چرا که اگر ضوابط همچنان رعایت نشود ممکن است اثر ثبتی از فهرست میراث جهانی خارج شود.

حمیدی با بیان اینکه مسوولان برای توجیه مردم ابتدا باید بدانند خودشان چه وظیفه‌ای بر عهده دارند، تصریح کرد: باید طرح‌های بالادستی به تصویب برسد تا خط قرمز همه دستگاه‌های اجرایی باشد.

وی ادامه داد: پس از تصویب طرح، باید موانع و مشکلات ثبت جهانی شناسایی و بر اساس اولویت برطرف شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اشاره به لزوم تأمین اعتبارات آزادسازی ساختمان‌ها و عرصه در اطراف مجموعه تاریخی، اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری بسطام با استفاده از ظرفیت قانون بازآفرینی و نیز بازدید از شهرهای پیشرو در این زمینه به دنبال تأمین اعتبارات مورد نیاز باشند.

حمیدی اضافه کرد: فرمانداری شاهرود نیز برای کمک به دستگاه‌های اجرایی، جمع آوری و متناسب سازی تأسیسات با طرح مصوب ردیف اعتباری شهرستانی را در نظر بگیرد.

همچنین در این نشست فرماندار شاهرود از مدیریت پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان خواست انتظارات این پایگاه از دستگاه‌های اجرایی در سه سطح شهری، شهرستانی و استانی را به منظور مشخص کردن تکالیف هریک از دستگاه‌ها در مسیر ثبت جهانی مشخص و به فرمانداری اعلام کند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.