• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

معدن‌کاوی و کابوس رانش زمین در مرزن‌آباد چالوس

  • کد خبر : 8553
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
معدن‌کاوی و کابوس رانش زمین در مرزن‌آباد چالوس

به گزارش گردشگرآنلاین، مرزن‌آباد شهرستان چالوس که همواره از منظر گردشگران به عنوان منطقه‌ای خوش آب و هوا با برخورداری از موهبت‌های طبیعی و خدادادی فراوان نظیر جنگل، کوه، چشمه‌های آب گرم شناخته می‌شود مدت‌هاست که بخشی از مناطق آن به دلیل معدن‌کاوی با چالش رانش زمین مواجه است و از سال‌های گذشته تاکنون هم […]

به گزارش گردشگرآنلاین، مرزن‌آباد شهرستان چالوس که همواره از منظر گردشگران به عنوان منطقه‌ای خوش آب و هوا با برخورداری از موهبت‌های طبیعی و خدادادی فراوان نظیر جنگل، کوه، چشمه‌های آب گرم شناخته می‌شود مدت‌هاست که بخشی از مناطق آن به دلیل معدن‌کاوی با چالش رانش زمین مواجه است و از سال‌های گذشته تاکنون هم خبرهای قابل توجهی از قهر طبیعت در منطقه و رانشی‌شدن بخشی از مناطق روستایی و انسداد بزرگراه تهران – شمال در بخشی از محدوده استان مازندران مخابره می‌شود.

علی قاسمی، فرماندار چالوس دلیل این وضعیت را معدنکاوی در منطقه می‌داند و معتقد است که تداوم حدود پنج ساله رانش در محور طویر- ناتر بخش مرزن آباد شهرستان چالوس در محدوده « کنسدره » علاوه براین‌که زندگی طبیعی و سلامتی ساکنان منطقه را دچار مختل کرده به دلیل مسافرخیز بودن منطقه، تردد مسافران از بزرگراه تهران – شمال را هم تحت تاثیر قرار داده است و به طور کلی رانش زمین جان هموطنانی که قصد سفر به مازندران از این محور ارتباطی را دارند را هم تهدید می کند.

براساس آمار فرمانداری چالوس در زمان حاضر ۶ روستای ناتر، بیجدنو، کنسدره، تله، فشکور و خارس با جمعیت ثابت دستکم ۵۰۰ خانوار که تا پنج هزار خانوار هم در فصل گردشگری افزایش می یابد در منطقه کوهستانی بخش مرزن آباد و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر چالوس قرار دارند که به دلیل معدنکاری با مشکل رانش زمین مواجه هستند و در صورت تدوام معدنکاری برای حفظ سلامت این روستا نشینان احتمال تخلیه این روستاها هم محتمل است.

از سوی دیگر حامیان محیط زیست و منابع طبیعی بارها برای متوقف کردن برداشت شن و ماسه و تخریب طبیعت منطقه اعتراضاتی را در سطح استان مازندران و کشور انجام داده اند اما صدای گوش خراش لودرها که روز و شب در منطقه شنیده می شود، حاکی از آن است که تاکنون توفیقی دراین مهم به دست نیاورده اند، هر بار که تن کوه و جنگل های اطراف مرزن آباد با انفجارهای مهیب معدن داران می لرزد بیم آن می رود که فاجعه ای هولناک رخ دهد.

سونامی رانش زمین به سمت روستاها و مناطق اطراف، زندگی ساکنان را با کابوسی هولناک همراه کرده است. کودکان این منطقه حتی در خواب هم از وحشت اینکه نکند اسیر خشم رانش زمین شوند و طومار زندگی شان در هم بپیچد، آرامش ندارند. دهیاران و بخشداران منطقه بارها برای ممانعت از این نوع آسیب زدن ها به طبیعت به صورت مکتوب وشفاهی و یا اخیرا در فضای مجازی اعتراضاتی را انجام داده اند.

با این حال موضوع رانش زمین و ربط آن به معدنکاوی در نقاط مختلف مرزآباد در سفر شهرستانی پنجم تیرماه استاندار مازندران به شهرستان چالوس برای تصمیم قطعی برای رفع این چالش زیست محیطی و تهدید انسانی شکل جدیدی به خود گرفت و مسئولان و فعال محیط زیست یکصدا لغو مجوز معادن در منطقه را از مسئولان استانی مطالبه کردند.

 

توقف فوری فعالیت معادن

فرماندار چالوس در نشست شورای اداری این شهرستان از احتمال تداوم رانش زمین در عرصه مرتعی مرزن‌آباد این شهرستان ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف فوری فعالیت معدن موجود در این منطقه و دیگر مناطق رانشی شد.

قاسمی با بیان این که، آخرین رانش زمین در چالوس در منطقه مرتعی «للجا» واقع در ضلع شرقی جاده روستایی «سنار» بخش مرکزی مرزن آباد رخ داده است، گفت: در این حادثه بیش از یک هکتار از زمین رانش کرده است و احتمال ادامه رانش در صورت تداوم فعالیت معدن منطقه وجود دارد.
فرماندار چالوس اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می دهد که یکی از علت های وقوع رانش زمین فعالیت واحد تولیدی شن و ماسه در پیرامون نقاط رانشی است و به احتمال زیاد با انفجارهایی که در این نقاط مختلف مرزن آباد رخ داده است در رانشی شدن زمین در نقاط مرتعی این بخش تاثیر گذار بوده است.
وی از مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم خواست تا هر چه زودتر از مناطق رانشی که معدنکاری در آن در جریان است بازدید کنند تا نسبت به تعیین تکلیف و لغو مجوز فعالیت این معادن اقدامات فوری صورت گیرد.
قاسمی همچنین در این جلسه از دستگاه های صدور پروانه اکتشاف معدن و نیز تولید مصالح مانند شن و ماسه در این شهرستان خواست تا در فرآیند کار کارشناسی و مطالعه از سطح عرصه نسبت به مخاطرات طبیعی و زیست محیطی دقت نظر بیشتری داشته باشند.
فرماندار چالوس به صاحبان کارگاه های تولیدی شن و ماسه بخش مرزن آباد که بتازگی مجوز فعالیت یا تمدید دریافت کرده اند، هشدار داد تا زمان بازدید و بررسی مسوولان استانی به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت از منطقه رانشی اجازه فعالیت ندارند.

 

ورود استانداری مازندران

به گزارش گردشگر آنلاین، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در این نشست با بیان اینکه، معدنکاری غیراصولی باعث رانشی شدن بخش قابل توجهی از اراضی کوهستانی چالوس شده است، گفت: باهمراهی فرماندار جلوی صدور مجوز و فعالیت های افسارگسیخته معدنی در این شهرستان گرفته می‌شود.

رانش زمین

رانش زمین

روح الله سلگی در نشست شورای اداری چالوس افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته صدور غیرقانونی معدنکاری باعث خطر رانشی شدن زمین و ایجاد ریزگرد در جاده اصلی و بسیاری از مناطق چالوس شده که به طور حتم با لغو مجوز معدنکاری در منطقه جلوی این چالش را خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه، بیشترین زمین خواری در استان در شهرستان چالوس روی می دهد و بسیاری از سودجویان از هر ابزاری برای تغییر کاربری اراضی استفاده می کنند، گفت: به طور حتم مسئولان ارشد استان با فرماندهی استاندار جلوی این زمین خواری را خواهند گرفت.

برابر آمار رسمی دستکم ۹ واحد تولیدی شن و ماسه در بخش مرزن آباد شهرستان چالوس فعالیت دارد. این بخش با برخورداری از یک نقطه شهری و نیز حدود ۱۰۰ نقطه روستایی در مسیر جاده کندوان قرار دارد.

استاندار مازندران روز یکشنبه هفته جاری در قالب سفر شهرستانی با حضور حدود ۵۰ مدیرکل دستگاه اجرایی به چالوس سفر کرد.
بازدید از چند طرح نیمه‌تمام عمرانی، اعزام نماینده به تمامی روستاها به منظور گفت و گو با روستاییان و احصای مسایل و مشکلات آنها از اهداف سفر یک روزه استاندار مازندران به چالوس اعلام شد.
حسینی‌پور در این سفر همچنین با اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و ایثارگران و فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شهرستان چالوس دیدار و گفت و گو  کرد. برگزاری نشست شورای اداری شهرستان هم برنامه پایانی سفر استاندار مازندران به چالوس بود.
پیشتر استاندار مازندران طی روزهای ششم و نوزدهم خرداد ماه به ترتیب در اولین و دومین سفر شهرستانی به گلوگاه و فریدونکنار سفر کرده بود. چالوس یکی از شهرستان‌های ساحلی استان مازندران است که براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۱۱۶ هزار و ۵۴۲  نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8553

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.