• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان:

معرفی آثار مفرغی و اشیا غار کلماکره لرستان دغدغه اصلی ما است

  • کد خبر : 12551
  • 10 اکتبر 2022 - 10:23
معرفی آثار مفرغی و اشیا غار کلماکره لرستان دغدغه اصلی ما است
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: ‌دغدغه اصلی ما معرفی آثار مفرغی و اشیا تاریخی غار کلماکره استان است.

به گزارش گردشگرآنلاین از لرستان، عطا حسن‌پور در جمع خبرنگاران با اشاره به غار کلماکره لرستان اظهار کرد: آثار مفرغی‌ که حدود ۵ هزار سال پیش از آلیاژ مفرغ در لرستان تولید شده‌اند و در طول این مدت همواره با نگاه آیینی اسطوره‌شناسی و فرهنگی ساخته شده‌اند که هنوز هم طی کاوش‌های باستان‌شناسی از دل معابد، گورستان‌ها و… به‌دست می‌آیند و همه در گنجینه پیشرفته قلعه فلک‌الافلاک نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه موزه لوور پاریس به خاطر وجود اشیا مفرغی لرستان پربازدید است، عنوان کرد:‌ آثار فاخر مفرغی و تاریخی لرستان نیازمند موزه‌ای درخور شأن این آثار است و فقط گنجینه قلعه فلک‌الافلاک برای نگهداری و نمایش این ۱۷ هزارشی تاریخی متنوع و فاخر کفایت نمی‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان خاطرنشان کرد: در همین راستا استاندار لرستان و رییس سازمان برنامه‌وبودجه استان قول مساعد داده‌اند که برای راه‌اندازی موزه‌ای تخصصی به منظور نگهداری این اشیا اقدام کنند و در صورت تامین اعتبار، موزه باستان‌شناسی لرستان در ایام عیدنوروز در باغ گلستان مجموعه تاریخی_فرهنگی قلعه فلک‌الافلاک افتتاح خواهد شد.

حسن‌پور اضافه کرد: همچنین خانه‌های تاریخی لرستان یکی از ظرفیت‌های مهم در راستای توسعه گردشگری محسوب می‌شوند و بیشترین بافت تاریخی استان ما به لحاظ حجم واقع در شهر بروجرد است که ۲۸۰ هکتار مساحت دارد.

وی ادامه داد: بافت تاریخی بروجرد به ثبت ملی رسیده است که این خانه‌های فاخر حتی دارای حمام از دوره قاجار هستند و قطعا با این قدمت و معماری خاص و زیبا به منظور ایجاد رغبت در گردشگران برای اقامت نقش موثری دارند لذا امیدواریم با واگذاری این خانه‌ها به بخش خصوصی شاهد رونق صنعت گردشگری در این حوزه باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان عنوان کرد: برخی از خانه‌های تاریخی بروجرد هم به عنوان خانه صنعت صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی متمایز شده‌اند مانند خانه چوب و خانه نساجی بروجرد و… که خود ظرفیتی برای گردشگری صنعتی محسوب می‌شود.

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12551

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.