• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

معرفی برترین‌های سومین رویداد ملی میراث فرهنگی

  • کد خبر : 18923
  • 09 مارس 2023 - 9:39
معرفی برترین‌های سومین رویداد ملی میراث فرهنگی
گردشگرآنلاین - با برگزاری مراسم اختتامیه، برترین‌های سومین رویداد ملی میراث فرهنگی، با محوریت میراث ناملموس به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار و از برترین‌ها تجلیل شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از فارس، دبیر اجرایی سومین رویداد ملی میراث، گفت: در این رویداد تلاش کردیم که فقط سرنخی از میراث فرهنگی ناملموس ایران را به دست دهیم و در این مدت کوشیدیم برنامه‌ها را در سطح شهر و در محیط‌های مربوطه مانند زورخانه‌ها، موزه‌ها و… برگزار کنیم.

فاطمه شکاری، گفت: در این دوره ۱۶۷ اثر به دبیرخانه رسید که از بین این آثار و با رای داوران، ۴ اثر به عنوان برگزیدۀ نهایی عناوین اول تا سوم و ۱۰ اثر به عنوان برگزیده و ۱۹ اثر شایستۀ قدردانی شناخته شد.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز نیز با یادآوری اینکه این رویداد از سه سال پیش تاکنون به‌صورت منظم به‌همت این دانشگاه برگزار شده است، گفت: سال اول با موضوع موزه‌نگاری، رویداد دوم با موضوع میراث روستایی ایران و امسال با محوریت میراث فرهنگی ناملموس ایران شاهد برگزاری این رویداد بودیم.

علی حفیظی، با اشاره به ضرورت حفظ میراث فرهنگی ناملموس، اضافه کرد: میراث فرهنگی ناملموس، تولیدات فرهنگی ارزشمندی است که نسل به نسل به ما رسیده و ما در حفظ و نگهداری آن باید کوشا باشیم و بدین‌ترتیب هویت ملی خود را حفظ کنیم.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس نیز گفت: شیراز عضو پیمان آی سی‌سی ان هست (عضو میراث ناملموس جهان) هست و این رویدادها دوسالانه برگزار می‌شود؛ اما متأسفانه وضعیت ما در استان فارس وضعیت مناسبی نیست؛ یعنی تعداد ثبت‌های جهانی کم هست.

محمد فرخ‌زاده ادامه داد: موضوع دیگر بروز و ظهور این میراث در شهر و فرهنگ شیراز است؛ اما متاسفانه ما این موضوع را در سطح شهر نمی‌بینیم و لازم هست که این میراث فرهنگی را به عرصۀ اجتماعی و جلوی چشم مردم بیاوریم.

فرخ‌زاده سومین موضوع را نبود آموزش و گسست بین نسلی عنوان و اضافه کرد: متاسفانه به‌دلیل کمبود آموزش این میراث و سنت‌های ارزشمند ما به نسل جدید منتقل نشده است و ما با گسست بین نسلی مواجهیم که امیدوارم با تقویت حس وطن‌پرستی و با وجود شما نسل جوان و خلاق در انتقال این میراث موفق شویم.

دبیر علمی سومین رویداد ملی میراث فرهنگی نیز به اهمیت توجه به میراث فرهنگی ناملموس پرداخت و گفت: توجه به میراث فرهنگی ناملموس کشور باعث تقویت هویت و داشتن احساس شایستگی با شناخت و آگاهی داشته‌ها می‌شود. همچنین موجب تقویت پیوندهای اجتماعی، افزایش دلبستگی افراد به سرزمین و به دنبال آن کم‌شدن مهاجرت می‌گردد.

معصومه محرر، افزود: عوامل مختلفی چون ورود مدرنیته به تمام جوانب زندگی امروزی، دانش ضمنی که سال‌ها نسل به نسل منتقل شده و توقف به‌واسطۀ شکاف بین نسل‌ها ما را به توجه به این حوزه وامی‌دارد.

عضو هیئت علمی بخش گردشگری دانشگاه شیراز ضمن ابراز نگرانی از اینکه میراث فرهنگی کشور در معرض نابودی است؛ هدف از برگزاری چنین رویدادهایی را توجه هرچه بیش‌تر به میراث فرهنگی کشور عنوان کرد و از همگان خواست تا با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در این زمینه، از خطرجدی ازبین‌رفتن میراث فرهنگی کشور پیشگیری کنند.

در پایان این رویداد، از نفرات برتر و برگزیده، قدردانی و تجلیل شد.

معرفی برترین‌های سومین رویداد ملی میراث فرهنگی

معرفی برترین‌های سومین رویداد ملی میراث فرهنگی

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18923

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.