• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

معرفی پتانسیل‌های عشایر فارس به مسافران نوروزی

  • کد خبر : 7158
  • 24 مارس 2022 - 14:22
معرفی پتانسیل‌های عشایر فارس به مسافران نوروزی

گردشگرآنلاین – معاون اداره کل امور عشایر استان فارس از اجرای اقداماتی در نقاط مختلف و محیط‌های گردشگری با هدف معرفی پتانسیل‌های عشایر این استان به مسافران نوروزی خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، جاوید حیاتی در بازدید از اقدامات اجرایی شده توسط اداره کل امور عشایر فارس، گفت: ۴۰ سیاه چادر عشایری در کمپ‌های استراحتگاهی در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها و مکان‌های دیدنی و تاریخی استان فارس نصب و برپا شده است.

او گفت: هدف از برپایی این چادرها، معرفی پتانسیل‌های جامعه عشایری فارس و ارائه فرهنگ سنن و آداب، صنایع دستی، موسیقی اصیل عشایری و انواع تولیدات عشایر به  بازدید کنندگان و مسافران نورزی و کمک به رونق اقتصادی تولیدکنندگان عشایری است.

او با بیان اینکه در این سیاه چادرها محصولات دامی ارگانیک و صنایع دستی عشایر، پخت نان و آش محلی عرضه می‌شود، افزود: برای ایجاد شادی در مهمانان و بازدید کنندگان اغلب موسیقی محلی با ساز و نقاره نواخته می‌شود و رقص چوب مردان موسیقی اصیل عشایری را به بازدیدکنندگان  و مسافران نورزی معرفی می‌کنند.

معاون توسعه عمران اداره‌کل امور عشایر اظهار کرد: سیاه چادر در مکان‌های تاریخی از جمله حافظیه، مجموعه تخت جمشید، آتشکده فیروزآباد و مکان‌های پربازدید روزانه پذیرای انبوه بازدید کننده است.

به افراد کوچ نشین که برای تامین معاش و دامپروری در طول سال جابجا میشوند، عشایر گفته می‌شود. واژهٔ عشایر، جمع عشیره به معنی قبیله است. این جامعه عبارت است از جامعه انسانی نسبتاً خوداتکا و خودبسنده که ساخت اجتماعی قبیله‌ای دارد و عموماً زندگی خود را از دامداری اداره می‌کنند. با تغییر فصول، عشایر معمولاً برای یافتن مراتع مناسب برای حیوانات خود محل زندگی خود را تغییر می‌دهند.

واژه عشایر بیشتر در زبان فارسی و در مورد ایل‌های کوچنده در ایران به کار می‌رود. عشایر در قدیم در تعیین حکومت‌ها نقش اساسی داشته‌اند و اکثر خاندان هاو سلسله‌های حاکم بر ایران خاستگاه عشایری داشته‌اند. عشایر تقریباً نیروهای اصلی جنگی ایران را تشکیل می‌داده‌اند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.