• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

معماری جهان‌نما بازآفرینی می‌شود

  • کد خبر : 7849
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
معماری جهان‌نما بازآفرینی می‌شود

گردشگرآنلاین – پیشنهاد یکی از مفاخر بین‌المللی قرار است فراخوانی برای بازآفرینی معماری جهان‌نما داشته باشیم که در این هفته پوستر آن منتشر می‌شود

به گزارش گردشگرآنلاین، علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته فرهنگی اصفهان با اشاره به شعار« اصفهان من، شهر زندگی» اظهار داشت: قدم اول برای احقاق حق اصفهان، ایجاد انسجام در خانواده داخلی  مانند معماری جهان‌نما مردم اصفهان است.

وی تصریح کرد: سوال این است که  اگر در اثر فرونشست زمین، ابنیه تاریخی اصفهان از بین برود، فقط اصفهان متضرر می‌شود یا هویت تاریخی مردم ایران نیز دچار خدشه خواهد شد؟

قاسم‌زاده اضافه کرد: یکی از راه‌های حفظ هویت یک شهر، برگزاری و بزرگداشت آیین‌های شهری است که یکی از این آئین‌ها، هفته فرهنگی اصفهان است و فرصتی است که خودمان را به کشور و دنیا معرفی کنیم؛ این آئین‌ها را باید جدی بگیریم و آن‌ها را مردمی کنیم تا بتوانیم همدلی و همراهی ملی را به سمت اصفهان جلب کنیم.

شهردار اصفهان بیان کرد: در حدود ۶ یا ۷ ماهی که ما مشغول به فعالیت شدیم، سازمان فرهنگی بدون وقفه در حال فعالیت بوده است؛ ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی را در ماه رمضان در سطح شهر دیده‌ایم؛ علاوه بر این، در عید ما ستاد نوروزی را داشتیم و بالای ۹۰ درصد مردم و مسافران از برنامه‌های فرهنگی شهر، تقدیر کردند؛ شهری که فرهنگی است باید رخدادهای فرهنگی از دل محلات تا پهنه شهر برگزار شود و همه شهر را به جنب و جوش وادارد.

وی به پایان کرونا هم اشاره کرد و گفت: روزهای گذشته تعداد مسافران در اصفهان زیاد شده و امیدواریم که شاهد حضور گردشگران بین‌المللی در اصفهان باشیم؛ ما باید نشان دهیم که ظرفیت پذیرش مسافران بین‌المللی را داریم و یکی از کارهای زیرساختی در این زمینه هتل است؛ شهرداری اصفهان اعلام آمادگی می‌کند که حاضر است در زمینه هتل و زیر ساخت گردشگری سرمایه‌گذاری کند و حاضریم انواع مشوق‌ها را فعال کنیم تا اصفهان از حیث هتل به درجه‌ای برسد تا محدودیت پذیرش گردشگر نداشته باشیم.

قاسم‌زاده ادامه داد: کار دومی که باید در پذیرش گردشگر بین‌المللی انجام شود این است که باید فرهنگ مردم و خرده فرهنگ‌ها را در جهت پذیرش گردشگر بین‌لمللی آموزش دهیم و نشان دهیم از نظر فرهنگی، ظرفیت پذیرش این گردشگر را داریم.

شهردار اصفهان بیان کرد: همگرایی خوبی بین میراث فرهنگی، استانداری و شهرداری شکل گرفته است که نتیجه این همگرایی، احیای گردشگری در بافت تاریخی خواهد بود؛ به طور اختصاصی در هفته فرهنگی هم قرار بر این شد اماکن در اختیار میراث فرهنگی و شهرداری، بعضی به صورت رایگان و بعضی دیگر به شکل نیم‌بها در اختیار گردشگران قرار گیرد.

وی در ارتباط با معضل معماری ساختمان جهان‌نما هم عنوان کرد: به پیشنهاد یکی از مفاخر بین‌المللی قرار است فراخوانی برای بازآفرینی معماری جهان‌نما داشته باشیم که در این هفته پوستر آن منتشر می‌شود و امیدوارم هنرمندان ما در سطح شهر، ملی و بین‌المللی کمک کنند تا این ساختمانی که در هسته مرکزی شهر اصفهان، مدت‌هاست به شکل آزاردهنده‌ای بلاتکلیف مانده است حداقل بازآفرینی شود.

قاسم‌زاده عنوان کرد: یک مسابقه‌ای هم برای شهروندان در خصوص شعار مدیریت شهری «اصفهان من؛ شهر زندگی» طراحی شده است و حکمت آن هم این است که باید به جد دنبال این باشیم که اصفهان را به عنوان شهر زندگی مطرح کنیم؛ اینکه بعضی می‌گویند اصفهان دیگر شهر زندگی نیست و باید از این شهر رفت، حرف نادرستی است و باید بمانیم و این شهر را به عنوان نگین زمرد و درخشان فرهنگ ایرانی معرفی و احیا کنیم.

شهردار اصفهان به سیاست کاهش تصدی‌گری شهرداری هم اشاره و تأکید کرد: ما در دوره‌های قبل به این نتیجه رسیدیم که فرهنگسراها را به تشکل‌های مردم‌نهاد واگذار کنیم و شأن شهرداری در حد سیاستگذاری باشد و این به معنای مزایده و درآمدزایی از فرهنگسراها برای شهرداری نیست.

به گزارش گردشگر آنلاین فارس نوشت: وی ادامه داد: همه مراکز ارزیابی و در فرایند واگذاری قرار داده شده‌اند و اعضای شورای شهر هم در این فرایند به عنوان ناظر وجود دارند؛ در این راستا شورای عالی واگذاری در معاونت فرهنگی ایجاد شده که با طی فرآیندهای ارزیابی و نظارت، فرهنگسراها به افراد تایید شده، واگذار می‌شوند.

قاسم‌زاده همچنین در مورد کودکان کار هم گفت: بالای ۹۰ درصد این کودکان غیر ایرانی هستند و میزان بالایی از آن‌ها توسط خانواده‌های خودشان به صورت ابزاری به کار واداشته می‌شوند؛ در یک تعامل با بهزیستی قرار شد این‌ها تحت پوشش قرار گیرند، اما بعضا همین خانواده‌ها مانع از اقدام بهزیستی شدند.

نامگذاری هفته فرهنگی اصفهان، به نام یکی از مشاهیر و مفاخر

همچنین در ابتدای این نشست نیز، مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در ارتباط با رویداد هفته فرهنگی اصفهان بیان کرد: محور فعالیت‌های ما در این هفته، حول مشاهیر و مفاخر اصفهان است؛ در همین راستا هر روز این هفته به نام یکی از بزرگان نام‌گذاری شده و رویدادهای متناسب برنامه‌ریزی شده است.

وی به برنامه‌های پیش‌بینی شده اشاره کرد و گفت: افتتاحیه هفته فرهنگی اصفهان در چهارباغ، آغاز به کار دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود و برگزاری کارگاه بزرگ هنری در حاشیه زاینده‌رود از پل خواجو تا پل چوبی با حضور بیش از ۵۰ هنرمند از استان‌های مختلف با موضوع زاینده‌رود، رویداد ناگفته‌های مشروطه اصفهان در خانه مشروطه، رویداد مدیریت سنتی آب زاینده‌رود‌رود با حضور اساتید دانشگاه، برگزاری بازی‌های بومی و محلی اصفهان در مناطق کمتر برخوردار، رویداد گلستان زندگی در گلستان شهدا به نام سردار شهید حسین خرازی و همایش بزرگ پیاده‌روی به سمت میدان امام از جمله برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان خواهد بود.

شاهمرادی ادامه داد: رویداد «شیوه ما مردمان» در حوزه علم و کتاب در عصر صفویه در اصفهان با تأکید بر نقش اصفهان در حوزه علم، رویداد اصفهان بین دو انقلاب، شب شعر «عاشقانه‌های اصفهان» در باغ غدیر، کارگاه موسیقی ایرانی با محوریت مکتب موسیقی اصفهان، رویداد نقش اصفهان در اقتصاد ملی، آئین پایانی مسابقه بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان با بیش از ۸۰۰ اثر از سراسر دنیا و بیش از ۱۱۰۰ اثر از ایران و غیره از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: ما دغدغه‌ای داریم که خیلی از مفاخر را نمی‌شناسیم، به همین دلیل رویداد نام‌ها را در مناطق پانزده‌گانه طراحی کردیم تا مردم با این مشاهیر آشنا شوند؛ اضافه بر این ۱۰ اثر در این هفته رونمایی خواهد شد و آثاری هم در فضای مجازی خواهیم داشت تا صدای هنر اصفهان و زخم هایی که بر پیکر اصفهان است را بر گوش مردم ایران برسانیم.

وی به حضور ادیان در هفته فرهنگی هم اشاره کرد: برادران ارامنه بازدید از کلیسای وانک و موزه موسیقی ارامنه را نیم بها کردند و به جمع کسانی که می‌خواهند در هفته فرهنگی اصفهان مشارکت کنند، پیوستند.

شاهمرادی با اشاره به در پیش بودن هفته صنایع دستی گفت: ما به دنبال دفتر رسمی صنایع دستی هستیم و اگر این دفتر راه‌اندازی شود می‌توانیم در سازمان فرهنگی در ارتباط به صنایع دستی به طور مستقیم کار ویژه‌ای انجام دهیم.

در پایان این مراسم از پوستر هفته فرهنگی اصفهان رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7849

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.