• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
یک مسئول مطرح کرد:

مفرغ‌های لرستان نماد تاریخ و هنر استان

  • کد خبر : 18612
  • 27 فوریه 2023 - 11:08
مفرغ‌های لرستان نماد تاریخ و هنر استان
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از مفرغ‌های استان به عنوان نماد تاریخ و هنر این دیار یاد کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین از لرستان، عطا حسن­‌پور اظهار کرد: مفرغ‌های کشف شده در لرستان گواه قدمت و تاریخ چندهزار ساله سکونت بشر در این منطقه و همچنین چیره دستی، هنر و ذوق سرشار سازندگان آن‌هاست.

وی بیان کرد: مفرغ کاری لرستان وسیله‌ای برای انتقال هنر و سنن اجدادی، انتقال مفاهیم و موضوعات مشترک مذهبی و بیان قانونمندی‌هایی بوده است که همه اقوام سوارکار، جنگاور و کشاورز دنیای قدیم را در بر می‌گیرد.

حسن‌پور با بیان اینکه معرفی و حفاظت از این آثار ماندگار تاریخی لرستان در اولویت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان به شمار می‌رود افزود: در همین راستا با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰ اثر مفرغی استان اواخر بهمن ماه امسال در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: این آثار شامل تبرزین مفرغی با نقش انسان، تبرزین مفرغی با نقش شیر، چاغو تیزکن با نقش بز کوهی، خنجر مفرغی، دسته چاغو تیزکن با نقش سر اسب، دسته چاغو تیزکن با نقش سر شیر، سر کلنگ، سرعلم، قوری لوله‌دار و لیوان مفرغی هستند.

وی با اشاره به اینکه این آثار ثبت شده در حال حاضر در موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد در معرض نمایش هستند، تصریح کرد: با ثبت این ۱۰ اثر تعداد آثار مفرغی لرستان در فهرست آثار ملی به ۱۴ اثر رسید.

مفرغ در واقع همان آلیاژ برنز است که در زمان‌ های قدیم ایرانیان نام مفرغ را بر آن نهاده بودند. مفرغ یا برنز را می‌ توان به‌ عنوان قدیمی‌ ترین آلیاژی که توسط بشر شناخته‌ شده نام برد. قدمت این آلیاژ به حدود پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌ گردد. مفرغ در واقع آلیاژی است که بر پایه فلز مس بوده و از ترکیب مس و روی تشکیل می‌ شود. این آلیاژ را می‌ توان به‌ طور طبیعی در معادن مس نیز مشاهده کرد. زیرا به‌ طور طبیعی در این معادن فلز مس با فلزات سنگ‌ های اطراف که ممکن است فلز روی‌ هم باشند ترکیب‌ شده و به شکل آلیاژ طبیعی قابل‌ مشاهده است.

مفرغ‌های لرستان نماد تاریخ و هنر استان

مفرغ‌های لرستان نماد تاریخ و هنر استان

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.