• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
ظرفیت سوزی در ایلام همچنان ادامه دارد

ملکشاهی ایلام و غفلت از «صادرات نامرئی» در رونق اقتصادی

  • کد خبر : 4092
  • 01 ژانویه 2022 - 9:50
ملکشاهی ایلام و غفلت از «صادرات نامرئی» در رونق اقتصادی

گردشگرآنلاین – -شهرستان ملکشاهی باوجود مناطق بکر گردشگری و برخورداری از طبیعت زیبا و چشم‌نواز، تاکنون به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب‌، در حوزه گردشگری توسعه چندانی نداشته است.

به گزارش گردشگرآنلاین از ایلام، شهرستان ملکشاهی از توابع استان ایلام یکی از مناطق گردشگری در این استان به شمار می‌رود که بیش از ۳۰ آثار تاریخی در فهرست آثار ملی دارد و هر ساله گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط جهان به خود جذب می‌کند.

از جمله آثارهای تاریخی و گردشگری این شهرستان می‌توان به آبشار اَما، تالاب سیاب درویش، دریاچه سد چم گردلان، تنگه ویژدرون،آتشکده قینفر، نقش برجسته گل گل، امام زاده سید محمد عابد، امام زاده سید محمد ابوچماقین و….. اشاره کرد.

اما جالب اینجاست این شهرستان برخلاف داشتن جاذبه‌های گردشگری بالا به علت عدم مدیریت صحیح، نبود راه دسترسی مناسب به مناطق تاریخی و… از لحاظ توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر توسعه چندانی نداشته است.

کمبود امکانات گردشگری در ملکشاهی

رضا سجادی جامعه شناس ایلامی گفت: جاذبه های کم نظیر حوزه گردشگری طبیعی و گردشگری تاریخی به عنوان مزیت رقابتی ، شهرستان دیرین ملکشاهی را به یکی از اصلی ترین مقصدهای سفرهای نوروزی میهمانان درون و برون استانی ایلام مبدل کرده است.

وی افزود: اما با این وجود کمبود امکانات گردشگری در این شهرستان متاسفانه مشکلات بسیاری را برای گردشگران و بازدید کنندگان از آثار تاریخی به وجود آورده است.

شمس‌الهی با بیان اینکه توجه به توسعه گردشگری در شهرستان ملکشاهی از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: از این‌رو با برنامه‌ریزی اصولی و شناسایی مزیت‌ها و محدودیت‌ها و… صنعت گردشگری در شهرستان ملکشاهی می‌تواند نقش مؤثری در توسعه و تنوع بخشی به اقتصاد استان، رفع معضل بیکاری و…. برعهده داشته باشد.

مشکلات صنعت گردشگری ملکشاهی ایلام

یدالله شهمیر اظهار داشت: رایزنی‌هایی با بنیاد برکت برای ارائه تسهیلات انجام‌شده و پس از تخصیص بودجه اقدامات لازم جهت ایجاد مناطق تفریحی گردشگری در آبشار اما انجام می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملکشاهی ایلام افزود: سنگ‌نوشته گل‌گل نیز که به ثبت ملی رسیده و بازدیدکنندگانی از خارج کشور داشته، ‌جهت مرمت و بازسازی نیازمند اعتبار است که متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

این مسئول تصریح کرد: از دیگر مشکلات در حوزه گردشگری در ملکشاهی می‌توان به صعب‌العبور بودن راه‌های دسترسی به جاذبه‌های گردشگری اشاره کرد که در این زمینه نیز تاکنون اقدام چشم‌گیری از سوی مسئولان مربوطه صورت نگرفته است.

تاثیرصنایع گردشگری بر رونق اقتصادی

عبدالمالک شنبه زاد اظهار داشت: ملکشاهی یکی از شهرستان‌های تاریخی استان است که به علت برخورداری از جاذبه‌های گردشگری بالا نظیر آتشکده کوشک قینفر، آبشار اما، سد چم‌گردلان، تالاب سیاب درویش، غار تایه‌گه، سنگ‌نوشته آشور بانی‌پال، غار آقامیر، غار گل گل، منطقه تفریحی کرین‌دشت، اماکن مذهبی و… از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است.

به گزارش گردشگرآنلاین از ایلام به نقل از تسنیم، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: این شهرستان با وجود مناطق بکر گردشگری و برخورداری از طبیعت چشم‌نواز در فصل‌های مختلف سال متاسفانه از ظرفیت بالقوه برای توسعه گردشگری برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه با فعال کردن صنعت گردشگری در ملکشاهی، علاوه بر درآمدزایی برای این شهرستان، می‌توان تاریخ و فرهنگ این منطقه را نیز به مردم معرفی کرد، تصریح کرد: برای توسعه صنعت گردشگری، باید تا حد امکان از سرمایه‌گذار خصوصی حمایت شود، پیگیری خواسته‌ها و نیاز‌های این سرمایه‌گذاران را نیز در دستور کار قرار داد.

ضرورت توجه به توسعه صادرات نامرئی ملکشاهی ایلام

این مسئول در پایان بیان کرد: باید تلاش کنیم تا بتوانیم به نحو مطلوب اماکن دیدنی و جاذبه‌های توریستی این شهرستان را به مردم معرفی کنیم تا شاهد توسعه صنعت گردشگری در ملکشاهی باشیم‌.

توسعه صنعت گردشگری به عنوان یک رویکرد مهم می‌تواند با برنامه ریزی اصولی و شناسایی مزیت ها و محدودیت ها، نقش مؤثری در توسعه و تنوع بخشی به اقتصاد شهرستان ملکشاهی بر عهده داشته باشد، از این رو لازم است توسعه گردشگری در این شهرستان در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4092

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.