• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

موزه ارامنه در تبریز راه اندازی می‌شود

  • کد خبر : 7650
  • 20 آوریل 2022 - 19:45
موزه ارامنه در تبریز راه اندازی می‌شود

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، راه اندازی موزه ارامنه را برنامه مشترک میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی و خلیفه کل ارامنه آذربایجان اعلام کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، احمد حمزه زاده در دیدار با اسقف اعظم گریگور چیفتچیان خلیفه کل ارامنه آذربایجان، با تأکید به اینکه حفظ و نگهداری آثار تاریخی ارامنه از مهم‌ترین اهداف این اداره‌کل است، اظهار کرد: آذربایجان شرقی دارای بناها و آثار تاریخی ارزشمند مربوط به ارامنه است که کلیسای سنت استپانوس از جمله آثار شاخصی است که در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به وجود آثار متعدد ارامنه در استان، اقدامات ویژه‌ای برای مرمت، حفاظت و نگهداری از طرف این اداره‌کل انجام‌شده است که پیرو این اقدامات ایجاد مجدد موزه ارامنه در تبریز، در دستور کار قرارگرفته است.

حمزه زاده اظهار کرد: پیرو هماهنگی‌های انجام‌شده با خلیفه کل ارامنه آذربایجان، مرمت ساختمان خلیفه‌گری شمال غرب کشور واقع در تبریز پس از بررسی‌ها و نظرات کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی، انجام خواهد شد.

خلیفه‌گری ارامنهٔ آذربایجان که در تقاطع خیابان‌های ارک، شهناز (شریعتی) و والمان (مصلی) در مرکز شهر تبریز و در یکی از باغ‌های تاریخی محلهٔ لیل‌آباد قرار گرفته، مسئول ادارهٔ امور ارامنهٔ منطقهٔ آذربایجان است. ساختمان خلیفه‌گری در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تصویر قدیمی از ساختمان خلیفه‌گری

باشگاه ورزشی آرارات، کلیساهای سرکیس مقدس، شوغاگات مقدس، مریم مقدس و مریم‌ننه، مراکز آموزشی (کودکستان، دبستان و دبیرستان) و موزه ارامنه تبریز به آن وابسته‌اند.

خلیفه‌گری ارامنهٔ آذربایجان تا سال ۱۸۴۵ در قره‌کلیسای شهرستان چالدران در شمال استان آذربایجان غربی قرار داشت که در این سال این مرکز به تبریز منتقل شده‌است. ساختمان خلیفه‌گری نیز در سال ۱۸۷۰ توسط بانک شاهی ساخته شده بود که در سال ۱۹۰۳ توسط ارامنه خریداری شده و به مقر خلیفه‌گری تبدیل شد.

خلیفه‌گری ارامنهٔ آذربایجان مسئولیت آموزش زبان ارمنی، ادارهٔ کلیساهای آذربایجان، برگزاری مراسم مذهبی و حفاظت از ارمنیان آذربایجان را بر عهده دارد. این شورا از پنج عضو اصلی تشکیل یافته که پس از درگذشت «اسقف اعظم نشان توپوزیان» در سال ۲۰۱۰، «اسقف اعظم گریگور چیفتچیان» ریاست آن را عهده‌دار است.

منبع: روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.