• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

موزه صوت و تصویر وزیری در کرمان افتتاح شد

  • کد خبر : 10728
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
موزه صوت و تصویر وزیری در کرمان افتتاح شد
گردشگرآنلاین - موزه صوت و تصویر واقع در باغ- موزه وزیری کرمان، همزمان با هفته دولت با حضور معاون امور مجلس، حقوقی و استان های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمان، قدمت بنای باغ-موزه صوت و تصویر وزیری در خیابان فیروزآباد شهر کرمان به دوره قاجاریه می رسد که طی سال های اخیر مرمت و بهره برداری شده است.

سرمایه گذار و مدیر پروژه باغ – موزه وزیری گفت: کار مرمت بنای این مجموعه سال ۹۴ آغاز شد که پس از ۶ سال به پایان  رسید.

محمدحسین وزیری افزود: زیربنای عرصه و اعیان این مجموعه ۶ هزار متر است که برای مرمت آن حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: مجموعه گردشگری و پذیرایی وزیری میزبان یکی از بزرگترین موزه های صوت و تصویر کشور است که حدود ۳۰۰ قطعه دستگاه رادیو، آپارات و غیره در آن‌ نگهداری می شود.

مدیر باغ- موزه وزیری کرمان همچنین در مراسم افتتاح این موزه خواستار حل برخی مشکلات از جمله برق این مجموعه شد.

به گزارش گردشگرآنلاین در آیین افتتاح موزه صوت و تصویر وزیری کرمان معاون امور عمرانی استانداری، مدیرکل  میراث‌فرهنگی و جمعی از دیگر مسئولان نیز حضور داشتند.

در ابتدای خیابان فیروزآباد کرمان و در محله‌ای که بیشتر زردشتیان در آن زندگی می‌کرده‌اند، خانه‌ای قدیمی با معماری منحربه‌فرد وجود دارد که به نام خانه وزیری مشهور است، این خانه به یادگار مانده از دوران قاجار با حدود ۱۷۰ سال قدمت به‌زیبایی هنر معماری کرمانی را به‌نمایش گذاشته است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این بنا دارای تزئیناتی است که مربوط به معماری قبل از اسلام است و ریشه کرمانی دارد و علائم و نمادهایی را در این خانه تاریخی می‌بینیم که ویژه کرمان است و استادکاران بومی این بنا را احداث کرده‌اند.

گچ‌بری‌های زیبایی در خانه وزیری کرمان وجود دارد که مربوط به استان کرمان با ریشه صفویه و قاجاریه است و این نوع گچ‌بری منحصربه‌فرد را فقط در عمارت شاه نعمت‌الله‌ولی، عمارت تاریخی شترگلو و همچنین خانه‌های تاریخی کرمان به یادگار مانده از دوره قاجاریه می‌توان مشاهده کرد.

موزه صوت و تصویر وزیری در کرمان افتتاح شد

موزه صوت و تصویر وزیری در کرمان افتتاح شد

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10728

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.