• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

موزه مسجد و موزه کلیسا در سنندج راه‌اندازی می‌شود

  • کد خبر : 2386
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
موزه مسجد و موزه کلیسا در سنندج راه‌اندازی می‌شود

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان از تبدیل شدن مسجد-مدرسه دارالاحسان و کلیسای تاریخی سنندج به “موزه مسجد” و “موزه کلیسا” در پی رایزنی ها با اداره اوقاف و امور خیریه استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کردستان، به پیعقوب گویلیان در این خصوص اظهار کرد: استان کردستان یکی از استان‌های تاریخی کشور است که بناهای تاریخی مذهبی-فرهنگی چون کلیسا و مسجدهای  متعددی را در دل خود جای‌ داده است.

کلیسای تاریخی سنندج

کلیسای تاریخی سنندج

مدیرکل میراث‌فرهنگی کردستان عنوان کرد:وجود مسجد-مدرسه دارالاحسان سنندج و کلیسا ی تاریخی این شهر جزء یکی از مهم‌ترین ظرفیت های تاریخی و فرهنگی سنندج به شمار می رود ولی هنوز از ظرفیت‌های آن برای گردشگری پایدار شهری در زمینه مذهبی و فرهنگی به خوبی استفاده نشده است.

گویلیان در این زمینه افزود: مفهوم موزه امروزه بسیار وسیع و متنوع شده است و مفهوم موزه کلاسیک به معنی جایی که فقط محل نمایش اشیا و اقلام تاریخی باشد، جای خود را به گستره ای متنوع از کارکرد موزه های نوین مانند موزه های تخصصی، اکو موزه، موزه فضای باز و زنده و … داده است.

به گزارش گردشگر آنلاین وی بیان کرد:: یکی از انواع این موزه‌ها، “موزه بنا” می‌باشد که امکان حفاظت و بازدید عمومی برای معرفی بناهای شاخص و باارزش را ایجاد می‌کند و به فراخور می‌تواند موزه‌ها و گالری های ثابت و یا موقت هنری و تاریخی در آن برپا گردد.

بیشتر بخوابید
فرصت‌هایی که در دل روستاها نهفته است
شادی مردم استان کردستان بعد از ثبت جهانی اورامان
اهداء تجهیزات ۳۰ هزار دلاری به خانه‌خلاق صنایع‌دستی کردستان
مراسم جشن ثبت جهانی اورامان در سنندج از دریچه دوربین
بازدید اعضای فراکسیون گردشگری مجلس از روند ساخت موزه

گویلیان افزود: مسجد-مدرسه دارالاحسان یا مسجد جامع سنندج دارای ساختار معماری عالی و تزیینات بسیار متنوع و نفیس می‌باشد که روزگاری یکی از دارالعلم‌های مهم ایران بوده است.

وی ادامه داد: کلیسا ی تاریخی سنندج هم با طراحی معماری شاخص، روزگاری همراه با میدان مرتبط با آن یکی از مراکز مهم شهری سنندج بوده است.

گویلیان عنوان کرد: باید به چشم‌اندازهای آینده این حوزه نگاه جدیدتری بیندازیم و برنامه‌ریزی‌ها به سمت‌وسویی رود که در این اماکن فرهنگی شاهد تحولی بزرگ باشیم.

گویلیان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از اداره کل اوقاف و امور خیریه کردستان و همچنین تلاش و پشتکار معاونت میراث‌فرهنگی استان و کارکنان این معاونت، یادآور شد: پس از دریافت تاییدیه طرح توجیهی و محتوایی از اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، موزه بنای اماکن نامبرده در سنندج راه‌اندازی می شود و امیدواریم با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه موزه وقف را نیز داخل یکی از این موزه بناها راه اندازی کنیم.

مسجد دارالاحسان سنندج

مسجد دارالاحسان سنندج

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.